Kaller Norwegians fremgang «forbløffende»

SAS og Norwegian er begge inne på listen over de 10 flyselskapene som har flest fly i rute. Det er lenge siden SAS var på denne listen. Foto: Knut-Erik Mikals

Over lang tid har Norwegian vært blant de 10 mest punktlige flyselskapene i Europa. Nå har også SAS klart å komme seg inn på listen igjen.

Dette viser oversikten for mars fra ratingselskapet Cirium.

Cirium sjekker og overvåker punktligheten til flyselskapene gjennom hele året, og lager en oversikt med rangering for hver måned.

Imponert

For mars ble situasjonen slik:

Norwegian har kommet seg inn på en 4. plass, etter en opphenting som Cirius selv omtaler som en «forbløffende» forbedring.

Fra februar til mars forbedret Norwegian sin ankomstpunktlighet fra 74,7 prosent til 88,1 prosent. Det betyr at nesten ni av 10 av selskapets fly landet i rute i mars.

Måneden ble bra også for SAS, og har betydd at selskapet igjen er inne på 10 på topp-listen.

Riktignok er selskapet inne på en 9. plass, men det er svært lenge siden SAS har hatt en så god punktlighet at selskapet har vært med på listen i det hele tatt.

SAS i rute igjen

SAS hadde i mars en punktlighet på 84,8 prosent. Det betyr også at åtte av ti fly hos dette selskapet landet i rute gjennom måneden.

I dette bildet hører også med at SAS har langt flere flyvninger enn Norwegian, og dermed er mer utsatt for å pådra seg forsinkelser.

Best punktlighet i Europa hadde østerriske Austrian Airlines, som oppnådde en punktlighet på 90,3 prosent, mens LOT Polish Airways kom på 2. plass med 89,1 prosent. På tredjeplass kom greske Aegean Airlines med 88,4 prosent.

Norwegians svenske selskap, Norwegian Air Sweden, havner på 10. plass med en punktlighet på 84,6 prosent.

Forsinket, men i rute

Når Cirium måler hvor dyktige flyselskapene er til å overholde rutetiden, anvender selskapet den internasjonalt godkjente standarden for målingen av punktlighet for luftfart.

Da måles andelen av landinger som skjedde innenfor 15 minutter etter rutetid. Lander flyet 14 minutter etter oppsatt rutetid, ansees det likevel for at flyet har landet i rute.

Samme målestandard brukes for å måle punktlighet ved avgang.