En helt ny bagasje-tjeneste blir tilbudt i Norge

Bagasje-tjenesten som skal testes ut betyr at kunden ikke ser bagasjen igjen før den kommer på bagasjebåndet på destinasjon. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Flytoget skal tilby en helt ny bagasje-tjeneste for norske flypassasjerer. Den skal gjøre flyreisen mye mindre stressende og strevsom for de reisende.

Service-tilbudet heter Flybag og skal testes ut først. Det vil bli en fast service, hvis tjenesten viser seg å fungere og etterspørselen er stor nok.

Det er allerede sendt ut invitasjoner til publikum om å delta på tesingen av dette service-tilbudet. Reaksjonene har ikke latt vente på seg:

Dette er tilbudet

– Vi har fått over 500 påmeldte interesserte. I testperioden ser vi for oss å teste tjenesten med mellom 50 og 100 reisende, sier senior kommunikasjonsrådgiver Elisabeth Gjestland i Flytoget til flysmart24.

Tilbudet går rett og slett ut på at flyreisende skal kunne slippe å frakte bagasjen selv til flyplassen. De skal kunne bestille bagasje-henting hjemme hos seg selv i god tid før flyavgang.

Bagasjen blir så hentet etter avtale, kjørt til flyplassen og sjekket inn på flyet. Så skal systemet sørge for at den reisende ikke ser bagasjen før den dukker opp på bagasjebåndet på ankomstflyplassen.

Utviklet videre

Den nye tjenesten er en videreutvikling av en service Flytogets reisende har kunnet benytte seg av i lang tid. De har kunnet spare tid på flyplassen ved å skrive ut bagasjelapper på egne automater om bord i togene. Så har de sjekket bagasjen inn rett etter ankomst på Gardermoen.

Den nye bagasje-tjenesten er en utvidelse av denne muligheten:

– Etter at vi lanserte muligheten for å printe bagasjelapper om bord, har vi blitt stadig mer opptatt av å hjelpe våre reisende med bagasje. Sammen med firmaet som har levert bagasjelapp-printerne vi har på toget, har vi kommet med en løsning som lar oss hente bagasjen hjemme hos kundene. Dermed kan kundene våre nyte en enda lettere reise med Flytoget, sier Gjestland.

Må sjekke inn på flyvningen

Flytoget samarbeider med Bring om hente-tjenesten. Det er nødvendig at kundene gjør litt forarbeid før koffertene og bagene kan hentes:

– Ja, kundene må i forkant sjekke inn på sin flyvning. Når Bring-budet kommer for å hente bagasjen vil vi skanne boardingkortet og skrive ut bagasjelapp. Bagasjen vil bli kjørt til Oslo lufthavn og sjekket inn for kunden, forteller Gjestland.

Her er det viktig at den reisende holder seg innenfor flyselskapenes regler. Bagasjen blir nemlig veid av budet når den hentes.

Kan bli bygd ut

I testperioden kommer togselskapet til å konsentrere tilbudet til områder nær Flytogets stasjoner.

– Det vil si at det vil være mulig å få bagasjen hentet innenfor kommunene Asker, Bærum, Oslo, Lørenskog, Rælingen og Lillestrøm. Men det vil også være noen begrensninger på postnummer innad i disse kommunene. Når bestillingssiden er i drift, vil kunden taste inn sitt postnummer og få beskjed om vi har mulighet for å hente på postnummeret, forteller Gjestland.

Prisen ikke fastsatt ennå

Det er flere forhold som ennå ikke er endelig bestemt. Hvis forsøksperioden virker lovende og det viser seg at folk er villige til å betale for et slikt tilbud.

Blant annet er prisene for denne tjenesten ikke fastsatt.

– Nei, priser er foreløpig ikke fastsatt. Prisene vil være avhengig av hvor folk bor og antall kolli. Tjenesten vil primært være for Flytogets kunder. Men i pilotperioden er det ikke et krav at du må reise med Flytoget for å bruke tjenesten, sier Gjestland.

Tilbudet gjelder foreløpig på flyvninger innenfor EU/EØS/Schengen.