De fleste som leter etter flybilletter lar seg som regel styre av beste pris og korteste reisetid. De legger mindre vekt på hvilket land flyselskapet kommer fra.
Det kan være dumt.
Særlig hvis flyturen går dårlig og det ligger an til at du kan kreve erstatning for forsinkelser eller kanselleringer.
Tusener tapt
Da kan landet flyselskapet er hjemmehørende i, bety tusenvis av kroner tapt.
Går reisen utenfor EU og flyselskapet hører hjemme i land utenfor EU eller EØS, kan du komme til kort om du vil kreve erstatning i henhold til reglene om kompensasjon:
– De fleste er nok ukjent med at om de flyr inn til EU eller EØS med et selskap som er registrert utenfor dette området, kan man ikke påberope seg EU sine passasjerrettigheter, sier landets fremste reisejurist, Rolf Forsdahl, til flysmart24.
Sterkt forsinket
Det konkrete utgangspunktet i denne saken er et krav fra en gruppe på syv norske passasjerer, som reiste fra Oslo til Antalya i Tyrkia med Turkish Airlines, via Istanbul Airport begge veier.
Gruppen var uheldig, for flyet var forsinket både på ut- og hjemreise.
På utreise mistet de videreforbindelsen fra Istanbul til Antalya, fordi flyet fra Oslo var forsinket. De kom over fire timer senere enn planlagt frem til Antalya.
Avviste krav
Flyselskapet avviste kravet om erstatning og viste til at flyet ble holdt tilbake i Oslo på grunn av høy trafikk i tidspunktet for avreise. Dette argumentet har ikke klagenemnda godtatt.
De krevde 400 euro i erstatning for hver av de syv reisende. Dette kravet fikk de medhold i flyklagenemnda. Det betyr 33 000 norske kroner inn på konto, hvis flyselskapet godtar avgjørelsen i nemnda.
Det gikk ikke særlig bedre på returen.
Også her ble de forsinket, og nå måtte de overnatte til neste dag for å ta flyet hjem til Oslo. Her betalte flyselskapet overnatting og mat for de syv. Men også for denne forsinkelsen krevde de reisende 400 euro hver.
Ser bort fra
Det kravet ser imidlertid flyklagenemnda bort fra. Og det er her hjemstadslandet til flyselskapet kommer inn. I dette tilfellet er det klare betingelser for at erstatning skal kunne gis:
Avreiseflyplassen må ligge innenfor EU eller EØS. Flyselskapet må likeledes være fra et land innfor EU eller EØS.
I dette tilfellet var flyplassen Antalya, som er i Asia. Flyselskapet Turkish Airlines er ikke et EU-selskap.
Derfor falt hele grunnlaget for erstatningskravet bort.
Kunne fått mer
Hadde de syv reist med et EU- eller EØS-selskap, kunne de ha vært berettiget samme sum som på utreise – 33 000 kroner – hvis grunnlaget for erstatning ellers hadde vært til stede.
Man kan selvsagt ta seg bryet med å kreve erstatning basert på reglene i flyselskapets hjemland. Men det er nokså fåfengt:
– Eventuelle rettigheter er hjemlet i vedkommende lands nasjonale lovverk, dersom slike rettigheter finnes. Men generelt er alle andre lands passasjerrettigheter svakere enn EU sine, sier Forsdahl.