«Noen kunder vil bare ha det beste»

Et av favorittreisemålene for de nordmenn som søker eksotiske ferier er Maldivene. Foto: Knut-Erik Mikalsen

For noen kunder er prisen på feriereisen underordnet. Kvaliteten og innholdet på turen er helt avgjørende.

– Noen kunder vil bare ha det beste, sier senior reisekonsulent i reiseselskapet Lime Travel, Astrid Haug, til flysmart24. Det er et søsterselskap til det mer kjente Apollo Reiser.

Disse kundene leter ikke først og fremst etter charterturer til Middelhavet.

De velger i stedet eksotiske reisemål som Maldivene, Seychellene, Mauritius eller en safari i Afrika. Og da reiser de gjerne når det er vinter i Norge.

Høyere prisklasse

Velger de Sør-Europa på sommeren, dreier det seg om de mer eksklusive hotellene – enten det dreier seg om en øyferie eller et storbyopphold.

Da er Hellas, Spania og Italia de mest populære reisemålene. Storbyferie i Barcelona på eksklusive hoteller er etterspurt. Det samme er italienske områder som Umbria, Toscana og Amalfikysten med Roma og Sicilia.

Lime Travel er et byrå som ikke er helt som de andre. Selskapet fokuserer på utvalgte hoteller på flere øyer og på fastlandene.

Byrået tilbyr reiser i de høyere prisklassene. De har mer kresne gjester. Kundene har høy betalingsevne, men forlanger samtidig en reiseopplevelse med god kvalitet og innhold.

Har ingen priser

Slike produkter er ikke akkurat hyllevare. Derfor fins det heller ingen priser på selskapets nettkatalog. Reisens innhold og pris blir avgjort mellom kunde og byrå:

– Kundene ringer eller mailer oss med forespørsel. Vi henter alltid frem beste tilbud på fly og hotell ut fra hva kundene ønsker og hvilket budsjett de har. De fleste spør om prisen, men det finnes unntak, sier Haug.

Selv om kundene flest har betalingsevne, er Haug rask til å understreke at byråets kunder er prisbevisste. Dette selv om det ofte dreier seg om dyre reiser:

Reise effektivt

– Noen vil bare ha det beste, mens andre ønsker moderat førsteklasse eller god mellomklasse, sier Haug.

– Våre kunder er par, venner og familier. Vanligvis har disse et økt reisebudsjett, men ikke alltid så mye tid. De liker å bruke mer penger, men ønsker å reise tidseffektivt. Noen ganger bruker vi derfor Apollos direktefly om det er enklest for våre kunder, sier Haug.

For stadig flere er det ikke bare høy kvalitet på selve ferieoppholdet som er viktig.

Flyr business på ferie

Mange ønsker også å reise mest mulig behagelig på flyet til og fra, og kjøper seg opp til en høyere komfort på flyreisen.

–  Vi ser at flyselskaper som tidligere ikke hadde for eksempel «Premium Economy»-klasse, nå har dette. Det gjelder flyselskaper som Emirates og Cathay Pacific. Flyselskapene ser også en økning i reiser på business class også for private reisende, som skal på ferie og ikke bare på jobbreiser, forteller Haug.