Norwegian er på jevnt stigende kurs. Selskapet hadde i april nær 1,9 millioner passasjerer. Det er en økning i forhold til samme måned i fjor.
Økningen er på rundt 200 000 passasjerer, og har minst to åpenbare forklaringer:
Selskapet hadde i april i fjor 71 fly i drift. I år har Norwegian i gjennomsnitt hatt 81 fly i drift.
Dessuten var påsken i fjor i april, mens påsken i år var i mars. Høytiden har mange helligdager med minimal trafikk.
Oppjustert
Konsernsjef Geir Karlsen er uansett fornøyd med passasjer-utviklingen for selskapet:
– April markerte starten på årets sommerprogram. Kapasiteten var tydelig oppjustert i april, sier Karlsen etter at tallene ble lagt frem tirsdag morgen.
Sammen med Widerøe, som nå eies av Norwegian, hadde Norwegian-konsernet 2,2 millioner passasjerer.
Opp også for Widerøe
Også i Widerøe er man fornøyd med passasjertallet, som endte på 315 000 for april.
Antall passasjerer økte med 28 prosent sammenlignet med samme måned i fjor.
– Det er veldig bra, men det kommer også av at påsken var i april i fjor, i motsetning til i år da påsken var i mars. Vi har dermed hatt en aprilmåned nesten uten helligdager, noe som slår positivt ut for vår etterspørsel, sier Christian Skaug, kommersiell direktør i Widerøe.
Røff måned
Widerøe legger ikke skjul på at april bød på store utfordringer for selskapet:
– Vi har hatt en røffere april enn foregående måneder. Vi er ikke tilfredse med driftskvaliteten denne måneden. Stengt luftrom, først i sør og deretter i nord, slår hardt ut på driften. I tillegg har vi hatt tre tilfeller hvor fly har måttet returnere til Bergen etter avgang. Regularitet- og punktlighetstallene er ikke der vi ønsker for april. Vi planlegger med god robusthet, men flere tekniske feil har gitt oss utfordringer. Vi har satt i gang en rekke tiltak og forventer bedre regularitet i mai, heter det fra selskapet.