Det er ikke alltid det er de store summene det kan oppstå konflikt om i forbindelse med en reise. Selv mindre beløp kan skape bråk.
Det handler om flyselskapet Norwegian, som vasser i penger for tiden:
Da fjoråret sluttet satt selskapet igjen med et overskudd på 2,2 milliarder kroner og med 9,5 milliarder kroner «på bok.»
Forsinket avgang
At det flyter av penger betyr imidlertid ikke at selskapet unnlater å vurdere rimeligheten i ethvert krav som rettes mot dem.
Det er dette en historie handler om. Selskapet sier tvert nei til å betale mat og drikke for en passasjer, etter en flyforsinkelse på over 3 timer.
Historien er slik:
Passasjeren skulle reise den kjappe turen fra Stavanger til Oslo, men avgangen ble utsatt.
Spesielt funn i flyet
Det oppsto en forsinkelsen på mer enn 3 timer. Dermed satte kunden frem krav om EUs standarderstatning på 250 euro, samt dekning av matutgifter på 438 kroner.
Norwegian har forklart at det lå helt spesielle årsaker bak denne forsinkelsen. Den skyldtes at det ble funnet en kule på flyet. Av sikkerhetsmessige årsaker ble flyet derfor holdt tilbake.
Sikkerhetsgrunner, slik som i denne saken, anses for å være utenfor flyselskapets kontroll. Dermed faller kravet om pengeerstatning bort, konkluderer Norwegian.
Ba om dokumentasjon
Men, hva med utgiftene til mat? Det kravet ba Norwegian kunden om å dokumentere. Det kunne kunden ikke.
Passasjeren godtok ikke et nei, og sendte saken inn til flyklagenemnda.
Nå har nemnda sett på saken, og gitt Norwegian medhold i at kunden ikke har krav på forsinkelses-erstatning.
Men, den har konkludert med at passasjeren har krav på dekning av mat.
For høy regning
Nemnda finner imidlertid at regningen på 438 kroner er «høyere enn det som kan anses som rimelige og nødvendige utgifter ut fra ventetidens lengde,» skriver nemnda i vedtaket.
Nemnda foretar derfor en skjønnsmessig vurdering og gir Norwegian beskjed om at 250 kroner er en mer passende sum.
Nå er beslutningene i flyklagenemnda ikke juridisk bindende. Det betyr at et flyselskap som får et fellende vedtak, kan velge å se bort fra dette og dermed er saken avsluttet – hvis kunden ikke drar selskapet inn for sivil rett.
Norwegian betaler ikke
Norwegian har sagt nei også til å betale den reduserte summen. Overfor flyklagenemnda begrunner selskapet sin avgjørelse slik:
– Norwegian vil ikke følge anbefaling om utbetaling av udokumenterte matutgifter. Norwegian anser det som en prinsippsak at passasjerer må dokumentere utgifter med formell kvittering, slik at innkjøp kan identifiseres. Dette fordi ikke alle utgifter er refunderbare – kun mat og drikke, heter det i beskjeden fra selskapet.