Fare for flere flystreiker – her er «skrekkens liste»

Neste søndag kan mange Norwegian-fly bli parkert hvis det bryter ut streik blant de norske pilotene i selskapet. Også SAS trues av streik. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Vårens lønnsoppgjør er i full gang, og nå har turen kommet til de sentrale oppgjørene som kan skape kaos i luftfarten.

Dette er «skrekkens liste» for de som skal reise med fly i de kommende ukene:

  • Den første faren for streik kommer allerede mandag, da fristen for meklingen i de såkalte Avinor-forhandlingene går ut og som kan føre til streik på flyplassene.
  • Den andre streiken kan bryte ut fra og med kommende lørdag, den 1. juni. Da er det i så fall pilotene i Norwegian som streiker.
  • Så, den tredje truende streiken er blant kabinansatte i SAS. Dette oppgjøret har gått til mekling, men datoer er ennå ikke fastsatt.

Flyplass-streik

Meklingen denne helgen gjelder ansatte på flyplassene, og partene har frist til midnatt søndag med å bli enige.

En mislykket mekling kan føre til streik på flyplassene i Oslo og Bergen i første omgang.

Det vil ikke komme overraskende om en konflikt raskt blir opptrappet til også å omfatte flere flyplasser.

Disse vil streike

Dette oppgjøret omfatter blant annet stuere, som jobber med å laste og losse flyene, teknikere og rengjøringspersonell.

Det er stuere som tilhører bakketjenesteselskapet Menzies som er tatt ut. Dette vil kunne ramme flyselskaper som benytter seg av dette selskapet:

Air Baltic, British Airways, Brussels Airlines, Emirates, Finnair, Loganair, LOT Polish Airlines, Iberia, Ryanair, Vueling og Wizz Air.

Norwegian-pilotene

Den neste streikefaren, blant pilotene i Norwegian, kan imidlertid skape enda større trøbbel for de reisende.

Denne meklingen har frist den 31. mai, og det er derfor fare for at det kan bli streik fra 1. juni eller en av de første dagene etter fristens utløp.

Det spesielle med dette oppgjøret er at forhandlingene har pågått siden i fjor, uten at pilotene i Parat-tilknyttede Norwegian Pilot Union og NHO Luftfart har blitt enige.

Skyhøye lønnskrav

Når meklingen innledes torsdag, er det denne gangen med en klar frist. Det som gjør streikefaren stor i dette oppgjøret er ikke bare at oppgjøret trekker ut i tid.

Kravene fra pilotene virker også å være i det høyere luftlag, også for oppgjør som gjelder flyansatte.

Ifølge opplysninger som avisen Dagens Næringsliv har gått ut med, skal de høyeste kravene være en lønnsøkning på 500 000 kroner over to år for de flykapteinene som i dag har høyest lønn.

Jobb og fritid

Dessuten kommer et krav som vi kjenner igjen fra andre flyoppgjør – pilotene ønsker en bedre balanse mellom jobb og fritid.

Hvor mange piloter fagforeningen velger å ta ut i streik, vil bli klart i løpet av uken.

Det kan bli alt fra alle medlemmer, til at man velger å ta ut bare et fåtall.

Og så – kabinansatte i SAS

Det blir ikke pilotstreik i SAS. De har fredsplikt frem til 2027.

Det er en følge av forrige oppgjør som endte i en bitter pilotstreik i 2022. Som en del av løsningen måtte pilotene gå med på fredsplikt i de neste 5,5 årene.

Derimot har de kabinansatte i SAS forhandlet med SAS om ny overenskomst.

LO og Parat

De er organisert i Norsk Kabinforening – tilknyttet LO – og SAS Norge Kabinforening som er tilknyttet Parat. De har SAS og NHO Luftfart som motparter.

Disse forhandlingene ble, etter det flysmart24 vet, avbrutt sist onsdag.

Oppgjøret vil derfor nå gå til mekling, men det er ennå ikke fastsatt noen datoer for denne meklingen. Datoene er det riksmekleren som avgjør.