«Kutter til New York – flyr charter for Apollo i stedet»

Denne flytypen flyr SAS med mellom Oslo og New York i vinter. Men ikke på tirsdager. Foto: Stefan Kruijer/Airbus

I forrige uke kunne flysmart24 fortelle at SAS kommende vinter kutter ned på antall flyvninger på selskapets eneste oversjøiske rute fra Oslo, mellom Gardermoen og New York.

Selskapets rutekart viser at SAS har fjernet avgangene hver tirsdag.

Overfor flysmart24 forklarer selskapet det med at det «er en del av det kontinuerlige arbeidet selskapet gjør når man skal flytte på flyressurser og frekvenser til de forskjellige destinasjonene.»

Charter-avtale med Apollo

Nå kan flysmart24 presentere en forklaring som trolig forteller mer om hvorfor rutekuttet til USA kommer:

Selskapet har inngått en avtale med charterselskapet Apollo om å fly pakketurister i en ny storsatsing til Gambia.

Disse flyvningene skjer hver tirsdag, og med den samme flytypen som SAS bruker på Oslo – Newark ruten, en Airbus A321LR.

Den flytypen har selskapet bare tre av, og har lang nok rekkevidde til å kunne fly til Gambia uten mellomlanding.

Mer lønnsomt

En av dem som følger SAS tettest i Skandinavia er redaktør av flymediet Check-in.dk, Ole Kirchert Christensen.

Han er ganske sikker på at det ikke er sviktende etterspørsel som ligger bak rutekuttet, men at det er samarbeidet med Apollo som er den egentlige forklaringen på at det skal flys bare seks av ukens syv dager:

– Jeg vil tro at det er fordi SAS skal bruke A321LR på charterkontrakten for Apollo mellom København og Banjul i Gambia på tirsdager. Det er åpenbart mer lukrativt å fly charter med garanterte inntekter enn lavsesongen over Atlanterhavet, sier Christensen til flysmart24.

«Vurderer ruter og kapasitet»

Når flysmart24 spør SAS konkret om det forholder seg slik at flyruten til Newark kuttes til fordel for frakt av charterpassasjerer til Afrika, svarer pressekontakt Joachim Sponheim i SAS dette i en epost:

– Jeg må dessverre si som forrige gang, nemlig at vi kontinuerlig vurderer både ruter og kapasitet, og hvor kapasiteten skal settes inn, skriver han.

Apollo har selv markedsført denne turen med at den skal flys med «verdens beste charterfly.»

Ville ha business class

Apollo og SAS samarbeider tett, og for Apollo var det avgjørende å få til en løsning med charterfly som har business class som en del av billett-tilbudet.

Apollo skal bruke SAS sine nye Airbus A321LR-fly på ruten. Det betyr ikke bare tilgang på ekte business class, med også raus servering og liggeseter på reisen til Banjul.

Valg av flytype betyr blant annet at Apollos reisende får hele tre ulike klasser å velge mellom: SAS Charter Standard, SAS Charter Plus og SAS Charter Business.