Da Johnny Gimmestad og hans samboer skulle sjekke inn på Norwegian-flyet til Italia, fikk de seg litt av en overraskelse.
Personalet til flyselskapet nektet dem å sjekke inn fordi de viste til at det var innført passtvang til Italia.
Bare én av dem hadde pass med seg.
Derimot hadde Gimmestad nasjonalt id-kort med reiserett, som er sidestilt med pass innenfor Schengen.
Måtte skaffe nødpass
Dette nektet Norwegians ansatte å godta, og avviste alle innvendinger fra paret. De ville bare godta pass.
Samboeren slapp greit gjennom innsjekk. Langt verre var det med Gimmestad.
Han måtte derfor i all hast skaffe seg et nødpass hos politiet på Gardermoen før han fikk bli med flyet til Roma.
Totalt unødvendig, mener han:
– Jeg ble tvunget til å skaffe meg nødpass som kostet meg 1 400 kroner, inkludert utgifter til foto. I tillegg kom en betydelig mengde stress, for å si det mildt. Alt dette helt uten grunn, sier Johnny Gimmestad til flysmart24.
Midlertidig tiltak
Nå åpner Norwegian for at deres ansatte kan ha håndtert saken feil. Se selskapets svar lenger ned i artikkelen.
Det et det planlagte G7-møtet i Puglia i neste uke som har gjort at Italia har innført midlertidig skjerpet grensekontroll også for reisende innen Schengen.
Ifølge Norwegian fikk selskapet 13. mai i år et brev fra Italian Border Police, der de ba selskapet aktivere passkontroll i selskapets systemer for innreise til Italia fra 1. juni til 30. juni.
Der ble det også opplyst at pass og nasjonalt id-kort ville være gyldig reisedokumentasjon.
På egen hånd
Gimmestad forteller at han reagerte på informasjonen i Norwegians innsjekkingsskranke om at de heller ikke godtok deres nasjonale id-kort med reiserett.
– En del av personalet i Norwegian er tydeligvis feilinformert om hva de reisende trenger av legitimasjon for å komme inn i Italia. Resultatet er at man blir nektet å komme med på fly til Roma – stikk i strid med informasjonen fra regjeringen og Utenriksdepartementet. Det holder ikke med nasjonalt id-kort med reiserett, sier han.
Norwegian: Kan ha gjort feil
Norwegian svarer at selskapet skal godta id-kort, og at de på denne bakgrunn kan være innstilt på å refundere kundenes utlegg til nødpass, dersom dette viser seg å være et feilaktig krav.
Selskapet ble varslet om pass-saken tirsdag ettermiddag, men fikk ikke sjekket opp omstendighetene i denne saken onsdag. Deretter fikk flysmart24 dette svaret:
– Når det gjelder reiser til Italia er det denne måneden innført utvidet grensekontroll, og gyldig identifikasjon er pass og nasjonalt id-kort. Dessverre er det slik at vi ikke har fått nøstet opp i hendelsen. Kundene kan gjerne sende oss et krav på sine utlegg. Dersom det viser seg at vi har trått feil så vil kundene få refundert sine utlegg, skriver senior kommunikasjonsrådgiver Eline Hyggen Skari i Norwegian til flysmart24.
Dette sier UDs informasjon
Gimmestad undrer seg også over at den utvidede grensekontrollen i Italia er så lite kommunisert ut til passasjerene.
Torsdag ettermiddag kan flysmart24 også konstatere at informasjonen om skjerpet grensekontroll heller ikke ligger inne i den reiseinformasjonen som UD sier alltid skal være oppdatert, appen «Reiseklar.»
Tvert imot står det om innreise til Italia at «for nordmenn er pass/nødpass eller norsk id-kort med reiserett eneste gyldige reisedokument.»
Burde gi beskjed
Gimmestad mener det må være selskapets ansvar å informere om skjerpede innreiseregler, hvis de mottar slik informasjon fra italienske myndigheter.
– Det som provoserer meg er at Norwegian ikke gidder å ta noe som helst ansvar for å informere sine reisende om dette. Tvert i mot får man veldig raskt beskjed om at dette er ditt eget ansvar, selv om de altså mener å sitte på informasjon som kan få store konsekvenser for egne kunder. Det hadde ikke kostet dem mye å gjøre dette, mener Gimmestad.