«Lei av høye billettpriser? Det blir trolig bare verre»

Nedslående analyse fra ledende flyanalytiker: Prisen på flybilletter blir ikke lavere, heller høyere enn i dag. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Flyreisende flest har måttet venne seg til høye billettpriser de par-tre siste årene. Slik vil det trolig også fortsette, tror flyekspert.

Det er flyanalytikeren Jacob Pedersen i danske Sydbank som kommer med denne vurderingen i en fersk markedsanalyse om luftfarten i Europa.

Han har liten trøst til dem som lengter etter de svært lave prisene som flyindustrien lokket markedet med før 2020:

Kan bli enda verre

– Forvent ikke billettpriser som før pandemien, er Pedersens konklusjon.

Han skriver at prisen på flybilletter har økt betydelig sammenlignet med før pandemien.

I stedet for å bli bedre kan situasjonen bli enda verre:

– Med tanke på begrensninger i kapasitet og rekordhøy reiselyst i sommer, er det mye som tyder på at prisene får enda et løft i høysesongen. Det blir ikke dramatiske prisøkninger, men fortsatt dyrt. Det blir priser som kan gi nye inntjeningsrekorder i mange flyselskaper, skriver Pedersen.

Må leve med

Han mener det er vanskelig å finne forhold i luftfarten nå som skulle kunne tyde på at prisnivået skulle synke:

– Med de økonomiske utsiktene og dynamikken i luftfartssektoren er det vanskelig å finne gode argumenter for at flybilletter skal falle i pris til de svært billige nivåene vi så før pandemien. Derfor må reiseglade dansker og europeere venne seg til tanken på at det betydelig dyrere prisnivået er kommet for å bli, heter det i hans analyse.

Dessuten:

– De voldsomme prisøkningene på praktisk talt alt i 2022 og 2023 har skapt en større aksept for prisøkninger enn tidligere – også på flybilletter, mener Pedersen.

Kortvarig priskutt

Da Norwegian la frem sine siste trafikktall torsdag, viste det reduserte billettinntekter.

Det tolket analytikere dithen at selskapet må ha brukt pris – solgt billigere billetter – for å stimulere reiselysten i forrige måned.

Det samme sier Pedersen om andre flyselskaper, som blant annet Ryanair og SAS. Dette tror han imidlertid er en kortvarig glede:

– Det er fortsatt usikkert om dette bare dreier seg om enkelte markeder, eller om det er «stille før stormen» før høysesongen, mener Pedersen.

Dette er forklaringen

Forklaringen på de høye prisene er dels den generelle inflasjonen som stort sett hele verden opplever.

For flyindustrien er dette forsterket med at flyfabrikkene, spesielt Boeing, ikke klarer å levere nye fly raskt nok til flyselskapene.

Dermed klarer selskapene heller ikke å dekke forbrukernes økende etterspørsel etter reiser.

– Kapasitetsbegrensning gir flyselskapene et grunnlag for å heve billettprisene i de travleste periodene. Den trenden kan vise seg å være en fordel for flyselskapene også i sommerferien, mener Pedersen.