Et stort antall norske SAS-kunder med gull- og sølvkort i Euro Bonus, har de siste dagene latt seg lokke over til Lufthansas bonusklubb.
Disse blir nå medlemmer også i det tyske flyselskapets bonusklubb Miles & More, og opprettholder dermed tilknytningen til verdens største flyallianse, Star Alliance.
Lufthansas ambisjon er tydelig – tyskerne vil kapre de beste flykundene fra SAS, og bruker bonuskort som lokkemiddel.
Veiene skilles
SAS og Lufthansa har begge tilhørt Star Alliance, helt siden starten i 1997.
De to selskapene har hatt et tett samarbeid om passasjerer og ruter, og gitt kundene bonuspoeng på hverandres flyvninger.
Fra 1. september skilles deres veier.
Da forlater SAS alliansen med Lufthansa, for å starte et nytt liv i en ny allianse, Skyteam.
Der skal SAS snart samarbeide om bonuspoeng med noen av dagens konkurrenter – Air France og KLM – som nå er inne på eiersiden i SAS.
Lufthansa utnytter
Denne splittelsen utnytter Lufthansa, og har invitert alle kunder i SAS som har sølv- eller gullkort til å få samme status som de har i SAS også i Lufthansas bonusklubb, Miles and More. Det kalles status match.
Artikkelen fortsetter under bildet
«Det er et voldsomt trykk på Lufthansas tilbud»
Tore Dyrseth. Foto: Knut-Erik Mikalsen
Det gjør det tyske selskapet fordi de ønsker å kapre SAS sine beste kunder, de som reiser mest og kjøper de dyreste flybillettene.
Mange gullkortkunder hos SAS ønsker dessuten å fortsette i Star Alliance, og griper nå sjansen på å sikre seg samme bonuskort-status i Lufthansa som de har i SAS.
Bitt på agnet
Et høyt antall norske SAS-bonuskunder har benyttet seg av tilbudet om status match. Lufthansa åpnet for status match i forrige uke. De siste dagene har et stort antall SAS-kunder bitt på agnet.
Det kan Tore Dyrseth, en av personene bak flybonusnettstedet Insideflyer.no, bekrefte:
– Ja, det er voldsomt trykk på Lufthansas status match-tilbud om dagen, sier Dyrstad til flysmart24.
De som har gullkort hos SAS får Senator-status i Miles & More, et nivå det normalt kreves mange internasjonale flyreiser med Lufthansa for å oppnå.
Tilbake til SAS
Men statusen varer ikke evig. Innen 30.11 må de som får denne statusen ha gjennomført seks flyvninger med Lufthansa for å få forlenget statusen til ut februar 2026.
Deretter begynner tøffe opptjeningskrav for å opprettholde gullkort-statusen hos Lufthansa.
Dette mener Dyrseth gjør at mange SAS-kunder, som nå strømmer over til Lufthansa, ikke vil bli værende der etter at tilbudet om status match utløper. De vil fortsette å tjene bonuspoeng hos SAS.
Må reise mye
– For å beholde Senator hos Lufthansa må man faktisk fly ganske mye med dyre billetter. Så jeg tipper at de fleste beholder Euro Bonus fremover selv om de har matchet med Lufthansa nå. Alle som kan få gratis Senator vil jo så klart ha det. Men jeg tror nok ikke det vil være mange igjen av alle som matcher nå, etter februar 2026 når de har måttet kvalifisere seg på egenhånd, sier Dyrseth.
Han viser til at for å beholde Senator-statusen til februar 2026 må man fly seks flyvninger med Lufthansa-gruppen innen 30. november i år.
– Allerede her ryker nok mange, tipper Dyrseth.
Han legger til at mange SAS-kunder som har gull- og diamantkort i dag ikke kvalifiserer utelukkende på poeng og flyvninger. De får hjelp av ymse kredittkort for å få nok poeng til å opprettholde statusen hos SAS.