Flyselskaper jobber intenst med å bygge lojalitet til sine kunder. Hos Norwegian fins Norwegian Reward, som har en rekke samarbeidspartnere der medlemmer kan tjene opp bonus.
I dag har SAS og dagligvarekonsernet Norgesgruppen et tett samarbeid om Euro Bonus.
Nå kan en annen norsk dagligvaregigant, Rema 1000, også bli en samarbeidspartner.
Rema 1000 kan bli en del av det nye og felles bonussamarbeidet mellom Norwegian og hotellgruppen Strawberry. Det er ventet å bli satt i gang til høsten etter kraftige forsinkelser.
Norwegians satsing
Det var etter en samtale med utvalgte medier i Sverige for en tid tilbake, at et mulig Rema-samarbeid kom frem.
Her fortalte konsernsjef Geir Karlsen om Norwegians fremtidige satsinger i Sverige.
I reisebransjebladet Travel News blir det etterpå referert til den nye bonusklubben, som Norwegian og det Petter Stordalen-eide hotellselskapet Strawberry skal etablere sammen.
Det vil for Norwegians del bygge på dagens Norwegian Reward, som er flyselskapets bonustilbud.
Mulig partner
Her kommer det frem at Norwegian forhandler med en stor dagligvarekjede i Sverige for satsing i vårt naboland.
Uten at Karlsen blir sitert på det, opplyses det samtidig at Norwegian forhandler med Reitan-gruppen i Norge om det samme.
Det betyr konkret Rema 1000, som er landets nest største dagligvarekjede etter Kiwi.
Blir dette løsningen, vil Norwegian Reward-medlemmer kunne opptjene bonuspoeng på sine dagligvarehandler hos Rema 1000.
Tilsvarende avtale
Det vil i så fall bli en parallell til Euro Bonus-ordningen hos konkurrenten SAS.
Der kan medlemmene opptjene bonus som de kan veksle inn i Euro Bonus-poeng når de handler hos Norgesgruppens butikker, som Kiwi, Spar, Joker og Meny.
Det fremtidige samarbeidet mellom Norwegian og Strawberry kan altså ende opp med en tilsvarende avtale med Rema 1000.
«Flere potensielle partnere»
Men både hos Rema 1000 og Norwegian holder man kortene tett til brystet:
– Dette er en type spørsmål vi ikke kommenterer, sier lederen for kommunikasjon i Rema 1000, Hege Rognlien, til flysmart24.
Hos Norwegian er man like taus:
– I forbindelse med Norwegian-Strawberry samarbeidet er vi i dialog med flere potensielle samarbeidspartnere, svarer senior kommunikasjonsrådgiver Eline Hyggen Skari overfor flysmart24.
Flyreiser etter dagligvarehandel
Hos Norgesgruppen fungerer ordningen slik at kunden tjener opp en andel av handelen som bonus i konsernets lojalitetsprogram, Trumf.
Disse pengene kan SAS-kundene så veksle inn i bonuspoeng, som godskrives Euro Bonus-kundene.
Bonussummen kan kunden så bruke til å betale eller delbetale blant annet flybilletter med.