SAS kan igjen få business class på Europa-rutene

Dette er premium-produktet hos SAS i Europa, Plus-klassen. Nå kan det bli endringer på produktet foran i flyene. Foto: Knut-Erik Mikalsen

SAS-sjef Anko van der Werff har utløst en rekke spekulasjoner etter at han har sagt at SAS vil oppgradere sitt business-produkt på flyene.

Det blir i luftfartsmiljøet tatt som et tegn på at selskapet kommer til å gjeninnføre business class på sine Europa-ruter.

At det kan skje endringer av produktet SAS har for dem som betaler de høyeste billettprisene, blir tatt godt imot av norsk flyekspert:

På høy tid

– Det er vel på høy tid at SAS oppgraderer sitt premiumprodukt, sier Christian H. F. Kamhaug til flysmart24.

Han har selv lang erfaring fra luftfarten, og er en av de ansvarlige for podcasten Flypodden.

I dag har SAS business class kun på sine interkontinentale ruter. En uttalelse fra SAS-sjef van der Werff denne uken, på en luftfartskonferanse i Dublin, har antydet endringer i den situasjonen.

Der uttalte han ifølge avisen paxex.aero at SAS planlegger oppgraderinger av sitt business-produkt også på Europa-rutene.

Mange spekulasjoner

Uttalelsen om business-endringen har ført til mange spekulasjoner om det innebærer at SAS vil innføre business class på flyene sine, slik som blant annet de kommende samarbeidspartnerne KLM og Air France har.

I dag er SAS Plus selskapets business-produkt i Europa.

Forskjellen mellom økonomi-klassen og Plus-reisende er at sistnevnte kategori har servering inkludert i prisen, og at disse får en del servicefordeler som fast track, lounge og prioritert ombordstigning.

Komforten er ellers den samme som for dem som reiser på billigere billetter.

Ikke nok for pengene

Nå ønsker SAS å ta grep som skiller selskapet ut som et av Europas premium-selskap.

Kamhaug mener at SAS Plus ikke kan sammenlignes med den ekte business class som andre nettverkselskaper som blant annet KLM, Lufthansa og British Airways har i Europa.

Artikkelen fortsetter under bildet

«Premium-reisende får ikke nok for pengene»

Christian Kamhaug. Foto: Privat

– Det har jo vært kritikken lenge fra dem som betaler mest, at de ikke får nok igjen for pengene. De intra-skandinaviske rutene og innenriks er det ikke noe problem siden Norwegian er dårligere. Men på Europa er jo SAS sitt produkt vesentlig dårligere enn andre nettverksselskap, sier Kamhaug.

Noen av dem som kommenterer saken mener at oppgradering av SAS Plus er en tilpasning til KLM og Air France, som begge har ren business-class.

Bedre mat og komfort

Kamhaug tror det er mer det enn tilpasning til disse selskapene som ligger bak at SAS-sjefen nå har åpnet for at selskapet skal forbedre dette produktet.

Selskaper med business class i Europa har et mer oppgradert mattilbud på sine flyvninger, samt at midtsetet nesten uten unntak er blokkert.

Dette gir bedre komfort for kundene.

Hva SAS konkret kommer til å gjøre for å bedre produktet på en fremtidig business-class, har konsernsjefen ikke vært konkret om.