Smittsom sykdom: Folk spydde rundt om på hotellet

Hotellet det norske ekteparet bodde på, Bull Dorado Beach & Spa, ligger ved sjøen i badebyen Arguineguin på Gran Canaria. Foto: Bull Hotel Group

Da det norske ekteparet kom til Gran Canaria på det som de håpet skulle være en hyggelig to-ukers ferie, havnet de midt opp i et utbrudd av smittsom magevirus.

Begge ble etter få dager smittet og var syke i flere dager på turen.

– Jeg har aldri vært så syk og jeg trodde nesten at jeg skulle dø, forteller mannen.

Nå har klagenemnda for pakkereiser behandlet saken fra ekteparet som følge av at de krevde refusjon av prisen etter turen.

Saken reiser også et prinsipielt spørsmål om hvilket ansvar reisearrangøren har for å hindre smitteutbrudd. Det svarer nemnda også på.

Ryktene gikk

Opplevelsen rammet ekteparet på ferieturen til den norske favorittdestinasjonen Arguineguin, som ligger på sørvestspissen av Gran Canaria.

Her hadde de tatt inn på hotell Bull Dorado Beach & Spa.

Det er et 4-stjernes hotell i Vings katalog der det beskrives som «et velkjent og populært leilighetshotell med sentral beliggenhet.»

Etter bare et par dager begynte det å gå rykter blant gjestene at det var et massivt utbrudd av det smittsomme noroviruset.

Det gir kvalme, oppkast, vondt i magen, smerter i musklene, diaré og feber.

Først kona, så mannen

Smitten fikk de bekreftet da de så flere gjester som spydde i fellesområdene på hotellet.

Så ble kona syk med oppkast. Senere samme dag blir også mannen syk, med oppkast og diaré.

Først etter noen dager var de så friske at de kunne oppsøke lege, som skrev ut reseptbelagte medisiner til dem. En uke etter ankomst kunne de gjenoppta de vanlige ferieopplevelsene de hadde reist for å få.

Men hele tiden etterpå var de redde for å bli smittet igjen.

Før turen hadde de hørt fra andre, som hadde vært på samme hotell før dem, at det var smitteutbrudd på hotellet.

Ansatte benektet

Dette spurte de om da sjekket inn, men fikk benektende svar fra dem som jobbet i resepsjonen.

Ekteparet er i etterkant kritisk til at Ving ikke gjorde mer for å hindre smitte på hotellet. Det var mye folk på hotellet, og små muligheter til å holde avstand.

De viste også til at de hadde hørt av gjester som bodde der før dem at det hadde vært smitteutbrudd på det samme hotellet også da.

De krevde derfor 9 000 kroner i avslag på prisen på grunn av sykdom og noen andre forhold som de også klaget på. Prisen for reisen var totalt på 41 000 kroner.

Hotellet tok grep

Dette kravet avviste reiseselskapet, og Ving viste til at smitteutbruddet i feriebyen denne julen ikke var konsentrert på hotellet der ekteparet bodde:

– Det ble etter hvert bekreftet at utbrudd av et magevirus var i omløp i hele Arguineguin, ikke bare på hotell Bull Dorado Beach skrev Ving til flyklagenemnda.

Dette ble bekreftet av lege, og Ving sendte ut informasjon til sine gjester.

Ving skriver at så fort hotellet ble kjent med at det var gjester som var blitt smittet av norovirus, ble det igangsatt tiltak. Dette var ekstra rengjøring i tillegg til at det ble plassert ut håndsprit i et forsøk på å forebygge og begrense ytterligere spredning.

Personlig ansvar

Gjestene har selv et personlig ansvar for å beskytte sin egen helse og sikkerhet, samt unngå å smitte andre gjester, argumenterer Ving med:

Selskapet mener at sykdom i ferien er alltid en forsikringssak, uansett årsak.

Ving kan se i sine interne systemer at de stedlige representanter har fulgt opp klager flere ganger daglig i perioden nordmennene var syke.

Selskapet opplyser at det bodde totalt rundt 800 gjester på Bull Dorado Beach i samme tidsrom. Vings
alarmsentral i Stockholm har rapportert få sykdomstilfeller.

Ikke mulig å avverge

Klagenemnda støtter Ving og mener de reisende ikke har krav på noen erstatning:

– Nemnda kan etter en samlet vurdering ikke se at det var mulig for arrangøren å avverge sykdoms-utbruddet. Sykdom og de økonomiske følgene av den er da en forsikringssak, mener nemnda.

For at Ving skulle være erstatningspliktig mener nemnda at selskapet må ha opptrådt uansvarlig og burde ha reagert og avverget risikoen før de to gjestene ble smittet av virus.

Det ville eksempelvis være hvis arrangøren på forhånd visste at det var smitte til stede og unnlot å gjøre nye passasjerer oppmerksom på dette.

Ekstraordinær risiko

Det avviser nemnda at Ving kan anklages for.

Dessuten:

– Hvis arrangøren skal bli ansvarlig for skaden, må i dette tilfellet smitten ha utgjort en stadig, typisk og ekstraordinær risiko ut over det man ellers møter i dagliglivet. Nemnda kan ikke se at saken ligger slik an. Alle reisearrangører vil ha utbrudd av smitte fra tid til annen og vil ha små muligheter for å avverge at passasjerer bringer smitte inn på et hotell, slår nemnda fast.