Prisdryss i Norden: – Her har Gardermoen mye å lære

Avgangshallen på flyplassen i Helsingfors er stor og åpen. Her er det én inngang til alle reisemål, med markedets mest moderne sikkerhetskontroll. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Flyreisende flest har lett for å se på flyplassene i København, Oslo og Stockholm som de mest moderne og effektive i Norden.

Det er helt feil, i alle fall hvis vi skal forholde oss til hva fagfolk og det reisende publikum mener.

HELSINGFORS VANDA (flysmart24):

For i skyggen av de tre store, har flyplassen i Helsingfors Vanda gjennomgått en forandring og forbedring som nå vekker oppsikt over hele verden.

Førsteklasses opplevelse

– Over en million passasjerer passerer Helsingfors lufthavn hver måned. Vi ønsker å tilby dem alle en førsteklasses kundeopplevelse, sier Nora Immonen som er sjef for de kommersielle virksomhetene på Helsingfors lufthavn.

Artikkelen fortsetter under bildet

Det nasjonale flyselskapet Finnair er den absolutt dominerende aktøren på flyplassen i Helsingfors. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Fornyelsen flyplassen har gjennomgått, gir seg det konkrete utslag i at det den siste tiden nærmest har haglet med priser og utmerkelser over Vanda-flyplassen.

Helsingfors har blitt den nye super-flyplassen i Norden.

Det er en posisjon som ikke har kommet av seg selv:

Hadde plan, holdt fast ved den

For 10 år siden bestemte Finavia, den finske parallellen til norske Avinor, at landets hovedflyplass skulle moderniseres og bygges ut til dobbel kapasitet enn den hadde den gang.

Fra mange av restaurantene på flyplassen i Helsingfors er det direkte utsyn over den ene av de tre travle rullebanene, hvor fly tar av og lander hele tiden. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det har Finavia holdt seg til. Da pandemien satte verdens flyflåte på bakken og krigen i Europa senere fikk flytrafikken til å stupe på nytt, måtte mange flyplass-planer i Europa stanses eller kuttes.

Det skjedde ikke i Finland. Finavia holdt fast på sin plan:

Fremdriften og milliardinvesteringene fortsatte akkurat som de hadde bestemt seg for. Resultatet er at dagens flyplass blir tildelt priser for å være både moderne og effektiv.

Her er prisdrysset

Som flysmart24 skrev for kort tid siden ble Helsingfors utpekt til beste flyplass i Nord-Europa for tredje gang i år i World Airport Awards 2024.

Flyplassen har fått svært mange utmerkelser de senere årene:

Artikkelen fortsetter under bildet

At det har skjedd det rene prisdryss over flyplassen i Helsingfors blir markert på flyplassen. Men i finsk ånd, høvelig beskjedent. Ser du det? Foto: Knut-Erik Mikalsen

Pris for flyplassen i Europa med best service, verdens beste flyplass for forretningsreisende, flyplassen i Europa med best renhold og også Europas beste med å tilby reisende sovemuligheter på flyplassen.

Dette er bare et lite utvalg av priser.

De har blitt så mange at Finavia har en egen nettside der man fører oversikt over prisene til enhver tid.

Scorer på viktige områder

De som har stått for de mange utmerkelsene til flyplassen, har ment at lufthavnen scorer topp på alle områder som er viktige både for passasjerer og flyselskap:

Nordmenn som bruker denne flyplassen som transfer på sine reiser til og fra Asia, vil ikke bruke mer enn 20 minutter fra landing til man er trygt inne i non-Schengen området der flyene østover går fra.

Nordmennene Hallgeir Westrum og Vidar Hansen Grønli har ankommet flyplassen fra sentrum av Helsingfors, der de har tilbrakt noen dager.

De skal ta Norwegian hjem til Oslo.

«Oslo har noe å lære»

De er imponert over den standarden flyplassen etter hvert har fått. De fikk også testet den nye sikkerhetskontrollen, som er blant de mest moderne i Norden:

Artikkelen fortsetter under bildet

Nordmennene Hallgeir Westrum (t.h.) og Vidar Hansen Grønli er svært godt fornøyd med moderniseringen av flyplassen i Helsingfors. (Foto: Knut-Erik Mikalsen)

– Det gikk veldig kjapt. Vi trengte ikke å ta ut elektronikk eller væske som skulle fordeles håndbagasjen i flere plastkorger. Alt kunne sendes samlet, og innholdet i håndbagasjen kunne bli værende i bagen. En lettelse å oppleve slik sikkerhetskontroll. Her har Oslo Lufthavn på Gardermoen virkelig mye å lære, sier de to.

Helsingfors Vanda har blitt en åpen og oversiktlig flyplass med tydelig skilting, korte gangavstander, gode digitale løsninger, et solid butikk- og restauranttilbud, rask sikkerhetssjekk og med et stadig utvidet rutetilbud.

Alt dette ville vært musikk i ørene på enhver flyplass-ansvarlig. Derfor er man på Finlands hovedstadsflyplass klar på én ting:

Må holdes vedlike

– Det er ikke slik at vi har brukt 10 år på modernisering og utbygging, og så ferdig med det. Nei, den nye flyplassen skal vedlikeholdes. Det er en jobb som vi vet må gjøre hver dag fremover. Vi skal sørge for å leve opp til den posisjonen vi har fått blant reisende, sier en talsmann for Finavia til flysmart24.

Artikkelen fortsetter under bildet

Det er satset på utvidet restaurant-tilbud på flyplassen i Helsingfors, og det i alle kategorier – fra fine food-restauranter til hamburgerutsalg. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Et av nøkkelgrepene har vært å satse på restaurant-tilbudet. Det er ikke tilfeldig:

– Servering har også blitt en stor del av reiseopplevelsen for stadig flere flyreisende, sier Nora Immonen.

Kan se på flyene

Det servers ikke bare innendørs.

Her kan man tilby noe så sjelden som utendørs terrasser.

Artikkelen fortsetter under bildet

Et sjeldent tilbud i Nord-Europa – Helsingfors lufthavn byr på tre utendørsterrasser. Her kan man få flylivet helt inn på livet. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Der kan besøkende innta måltider og drikke, samtidig som de har nærkontakt med det travle livet ute på flyplassen.

Flyplassens ledelse har også et fast blikk på kundebedømmelsen som oppdateres hele tiden. Her gir de reisende uttrykk for hvordan de liker møtet med flyplassen:

Skal bli best

Ratingen ligger for tiden på 4,28 poeng av 5 oppnåelige på det internasjonale publikumsbarometeret fra Airports Council International (ACI).

Artikkelen fortsetter under bildet

De som bare vil slappe av mens de venter på flyavgang, har store arealer tilgjengelig på flyplassen i Helsingfors. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Helsingfors-flyplassen legger ikke skjul på at målsettingen er hårete: Den vil bli den beste flyplassen i Europa.

Som et ledd i dette har flyplassen gått tilbake til samme løsning som på Gardermoen: Flyplassen har bare én terminal, som gjør at alle funksjoner er under samme tak og gjør at lufthavnen er enkel å orientere seg i.

Dette har skjedd

Utbyggingen de 10 siste årene har blitt gjennomført gradvis, og gulvarealet er utvidet med 45 prosent:

  • Ny avgangshall med sikkerhetskontroll som har tatt i bruk 3D-skannerutstyr.
  • Butikkarealet er utvidet og består nå av 80 butikker og restauranter.
  • Området for flytrafikk til land utenfor Schengen er utvidet.
  • Nye passasjerbroer tilpasset bredbuks langdistansefly (widebody).
  • Passkontrollkapasiteten er utvidet med 50 prosent.
  • Bagasjekapasiteten er utvidet og flyplassen kan håndtere 17 000 kofferter i timen.
  • Deler av flyhåndteringen på Schengen-området kan enkelt omgjøres til non-Schengen ved behov.
  • Ny ankomsthall, også det med et stort utvalg av butikker og restauranter, der også besøkende har adgang.

Bygd for fremtiden

Finavia har utvidet Helsinfors-flyplassen med det for øye at den ikke skal gå i samme felle som mange andre flyplasser. De har vært bygd og utvidet, men hele tiden for lite for å møte økt reiseaktivitet.

Utvidelsen av flyplassen har gjort at den nå har en kapasitet på 30 millioner reisende, og har ruter til 120 ulike destinasjoner.

Den ble, som alle andre lufthavner, rammet hardt av pandemien. Men har nå passert 15 millioner og er på vei opp.

Det nasjonale flyselskapet Finnair er en dominerende aktør på flyplassen. Også Norwegian bygger seg opp her, og er nest største flyselskap regnet etter antall ruter.