Setter opp billettprisene – det vegrer andre seg mot

Det vil bli dyrere å fly med Lufthansa fra nyttår. Andre selskaper har sagt at prisøkninger ikke er aktuelt. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det vil bli dyrere å fly med selskapene i Lufthansa-konsernet fra nyttår. Da innfører selskapet en ny miljøavgift, som vil bli på opp mot 800 kroner for én person.

Bakgrunnen er kravet til økt innblanding av såkalt bærekraftig flydrivstoff (SAF) som gir reduserte klimautslipp. Dessuten innføres andre miljøtiltak som er pålagt luftfarten fra 1. januar 2025.

Det bærekraftige drivstoffet er atskillig dyrere enn vanlig flydrivstoff, derfor vil også billettprisene bli satt opp hos Lufthansa for å dekke de økte utgiftene.

Over 800 kroner

Det er ikke småpenger det er snakk om. Størrelsen på tilleggsavgiften varierer avhengig av flyrute og billettpris, og er mellom 1 euro og 72 euro.

Det høyeste nivået, 72 euro, tilsvarer rundt 820 norske kroner. Lufthansa har gjort det klart at de økte kostnadene vil bli lagt direkte på billettprisen.

Det er imidlertid uklart hvordan andre flyselskap vil dekke opp denne ekstrautgiften.

Hos Norwegian er det slett ikke sikkert at de kommer til å følge Lufthansa med prisøkninger:

Har ikke bestemt noe

– Foreløpig har vi ikke planlagt noen avgiftsøkning. Vi følger nøye med på situasjonen og tar kontinuerlig vurderinger i forhold til avgifter og priser. Det er krevende for bransjen med så mange nye krav og avgifter, sier Eivind Hammer Myhre til flysmart24. Han er senior kommunikasjonsrådgiver hos Norwegian.

SAS har ennå ikke svart på spørsmålet om selskapet vil følge Lufthansa, eller om det vil dekke inn avgiften på andre måter.

Høyere priser

Hos NHO Luftfart, som er interesseorganisasjonen for flyselskaper i Norge, sier administrerende direktør Erik Lahnstein at hvert enkelt flyselskap vil avgjøre hvordan de vil løse kostnadsøkningen.

– Generelt vil jo høyere kostnader medføre høyere priser og dårligere rutetilbud, sier Lahnstein til flysmart24.

Andre store aktører i Europa har allerede avvist å øke prisene, slik Lufthansa har bestemt seg for.

Lavpriskjempe sier nei

Europas nest største lavprisselskap, EasyJet, har allerede gjort det klart at det ikke blir aktuelt for selskapet å øke prisene for å dekke inn høyere pris for flydrivstoffet.

Det samme standpunktet har ungarske Wizz Air tatt, mens flykonsernet Air France-KLM ennå ikke er konkret på hva det vil gjøre.

PS: Lufthansa melder at avgiften gjelder for reiser i alle land i EU, samt for Norge, Storbritannia og Sveits. Avgiften er lagt på alle billetter som er kjøpt fra 26. juni, og som dreier seg om reise fra 1. januar 2025.