De reisende hadde gjennomgående billett med SAS fra utlandet, og skulle fortsette reisen videre til Trondheim med forenklet fortolling.
Ordningen gjør at passasjerene ikke trenger å hente ut bagasjen og sjekke inn på nytt, men spasere rett til innlandsflyet.
De fulgte alle regler til punkt og prikke, og hadde med seg et par pappkartonger med vin som de hadde kjøpt på taxfree-butikken på Gardermoen før de skulle fly videre.
Må gi fra seg varene
Slik gikk det ikke. En sikkerhetsvakt gjorde en feil da de to skulle sluses videre til innlandsterminalen.
Tabben førte til at de to ble tvunget til å gi fra seg sine taxfree-varer.
Helt unødvendig, skulle det vise seg. Nå har hendelsen blitt en av de mange klagesakene Avinor har måttet rydde opp i.
Avinor innrømmer at sikkerhetsvakten gjorde feil, og at konsernet vil betale de to kvinnene tilbake det beløpet vinen kostet.
Avinor: Det var feil
Det skjer etter en omfattende korrespondanse hvor de to kvinnene måtte gå i detalj om hva som skjedde da de var i transitt på Gardermoen:
– En ansatt hos vår samarbeidspartner Avarn gjorde en feil ved å henvise passasjerene til ny innsjekking, til tross for at passasjerene hadde gjennomgående billetter med SAS. Dette resulterte i tap av taxfree-varer. Avinor har derfor refundert kostnaden for disse varene for å rette opp i feilen, sier pressevakt Øystein Løwer i Avinor til flysmart24.
Saken dreier seg om en SAS-reise fra Stockholm, og de to kvinnene skulle videre til Værnes.
Skulle slippe ny innsjekk
De reiste på gjennomgående billett, og hadde sjekket bagasjen inn helt frem til Trondheim.
Dette var mulig fordi de kunne benytte seg av ordningen med forenklet fortolling – domestic transfer – på Gardermoen.
Dette er en ordning som har fungert i mange år, og som blant annet omfatter flyvninger med SAS og Norwegian.
Den innebærer at reisende med gjennomgående billett, slipper å hente ut bagasje og sjekke bagasjen inn igjen på Gardermoen når de skal reise videre inn i landet.
Her skjedde tabben
Bagasjen blir tollklarert i en egen prosess, mens passasjerene kan spasere gjennom en egen inngang til innlandsdelen av flyplassen. De får en egen tollsjekk, og kommer etter hvert til sine respektive fly.
Kvinnene handlet vinen i taxfree-butikken som ligger like ved inngangen til innlandsavdelingen.
Da de handlet, spurte ekspeditøren om de skulle gå direkte til gaten. Det skulle de, derfor ble varene ikke forseglet.
Det var her sikkerhetstabben skjedde. Da de to kvinnene skulle gå gjennom inngangen, ble de stanset av vaktene.
Vaktene nektet
Nå nektet vaktene dem å gå direkte til innlandsavdelingen. Billettene deres ble sjekket, og det endte med at de ble henvist til ny innsjekk hos SAS i avgangshallen.
De måtte dermed ut gjennom tollen, og til innsjekkingsområdet.
Da de møtte opp i SAS-skranken så de ansatte i SAS-innsjekkingen straks at dette var feil, men kunne intet gjøre for å hjelpe de to kvinnene.
Da de måtte gå gjennom sikkerhetskontrollen, ble det derfor uten pappvinen de hadde betalt nesten 800 kroner for.
Dekker tapet
– Vi forstår at vi ikke fikk med oss det vi kjøpte på taxfree gjennom sikkerhetskontrollen, men ønsker
kompensasjon for det økonomiske tapet på en feil som vi ikke gjorde ved at vi ble sendt for å sjekke inn
på nytt, skriver de to i klagen til Avinor.
Nå har Avinor tatt ansvar for tabben som partnerselskapet gjorde, og dekker tapet passasjerene ble påført.
Avinor presiserer også at det ikke er innført endringer i ordningen med forenklet fortolling som skulle tilsi at kvinnene skulle ha sjekket inn på nytt.