Du kan bli tvunget til å gjennomgå bagasjen

Mange kan bli fristet til å plusse på verdien av bagasjen når de skal kreve erstatning for innholdet. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det kan for noen være fristende å plusse på litt ekstra når en bagasje blir borte og man skal kreve erstatning på reiseforsikringen.

Det kan føre til en situasjon som kan bli ytterst alvorlig for kunden.

Det hender nemlig ikke rent sjelden at bagasjen dukker opp igjen, etter at kunden har fått sin erstatning.

Da kan det bli krevd at kunden må gå gjennom innholdet i den savnede kofferten, sammen med forsikringsselskapet.

Ende i politisak

Viser det seg da at kunden har krevd erstatning for verdier som ikke fantes i bagasjen, kan det ende i politisak og krav om tilbakebetaling av erstatning.

Skadeforebygger Therese Hofstad i forsikringsselskapet Fremtind forteller til flysmart24 at en bagasje det er utbetalt erstatning for, blir selskapets eie hvis den kommer til rette igjen. Det fordi kunden har fått sitt oppgjør.

– Dersom bagasjen kommer til rette vil kunden få muligheten til få bagasjen levert tilbake mot å tilbakebetale deler av erstatningssummen. Det vil også kunne skje at kontroll av innhold blir gjennomført. Da vil man bli kontaktet av en utreder, som vil ønske å ha en samtale med kunden for å gjennomgå skadekravet og det man har avdekket ved kontroll av bagasjen, forteller Hofstad.

Ble avslørt

I forrige uke kunne flysmart24 fortelle om nettopp en slik sak.

Der fikk kunden utbetalt erstatning for en koffert som angivelig inneholdt dyre merkeklær. Dette fikk kunden erstattet med 47 000 kroner.

Så dukket bagasjen opp. Da viste det seg at den slett ikke inneholdt disse dyre klærne. Saken ble politianmeldt, og kunden må betale tilbake en stor sum til selskapet.

Hofstad sier at den konkrete saken er bare én av metodene selskapet benytter seg av når de mistenker en kunde for forsikringssvindel.

Mange metoder

– Forsikringsselskapene har i dag mange verktøy og metoder for å undersøke saker hvor det mistenkes svindel. Teknologien har i mange tilfeller gjort det enklere å avdekke svindel, ved at det for eksempel finnes systemer som kan gjenkjenne manipulerte dokumenter og avdekke bilder hentet fra internett, sier Hofstad.

Pressesjef i If Europeiske Reiseforsikring, Sigmund Clementz, sier selskapet ser svært alvorlig på svindelsaker:

– Forsikringsbedrageri er straffbart etter straffeloven, og kan ende med bot og fengsel. Dersom retten finner noen skyldige i forsikringsbedrageri, kan den tiltalte risikere bot eller fengsel i inntil to år. Grov forsikringssvindel kan straffes med fengsel inntil seks år, sier Clementz til flysmart24.

Stjeler fra fellesskapet

Han understreker at de fleste kundene er ærlige.

– Forsikring er bygget på tillit. De som svindler på forsikringen, stjeler i praksis fra fellesskapet. De svindler rett og slett også bestemoren sin, naboen nedi veien og broren som er i Syden akkurat nå. Beløpet de svindler for må bli tatt inn igjen i økt forsikringspremie for alle, sier Clementz.

Han ønsker ikke å gå inn på de ulike metodene selskapet bruker for å avsløre utro kunder, men sier:

Bakgrunn fra politiet

– Likevel kan jeg si at alle som jobber i If har grunnleggende opplæring i å finne tegn på forsikringssvindel. Det gjelder uansett om du er konsernsjef, er sommervikar på skadesenteret eller jobber med å besvare pressehenvendelser, forteller Clementz.

I likhet med andre forsikringsselskaper har også If Europeiske Reiseforsikring en egen utredningsavdeling, hvor det blant annet jobber mennesker med bakgrunn fra politiet og erfarne skadebehandlere.