Kofferten var borte i 33 dager – det ble det bråk av

SAS-passasjeren måtte vente i 33 dager før han fikk bagasjen. Imens hadde han krevd erstatning. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Hvis bagasjen din ikke dukker opp innen 21 dager etter flyturen, anses den som tapt. Det betyr at du kan ha krav på erstatning av innholdet. Men en erstatning har sine klare begrensninger.

Dette fikk en kunde hos SAS erfare da vedkommende reiste fra Athen til Oslo via Milano.

Da passasjeren skulle plukke opp bagasjen på Gardermoen, måtte han vente forgjeves.

Kofferten dukket ikke opp, og derfor ble det utstedt en savnet bagasje-bekreftelse (PIR) på flyplassen.

Skal regnes som tapt

Men bagasjen dukket ikke opp de kommende dagene heller. Kunden dro flere ganger til Gardermoen for å se om bagasjen hadde kommet, uten resultat.

Han kontaktet også forsikringsselskapet, som rådet ham til å rette et økonomisk krav mot flyselskapet.

Der er regelen at «bagasjen regnes som tapt når det har gått 21 dager fra den skulle vært utlevert, eller
flyselskapet erkjenner at den er tapt.»

Da denne fristen var overskredet, anså derfor mannen kofferten som tapt.

Nødvendige innkjøp

Følgelig gjorde kunden en rekke nødvendige innkjøp for å erstatte det som var i kofferten, for et beløp på 46 000 kroner.

Han krevde imidlertid 13 000 kroner av dette beløpet i erstatning av SAS, siden dette er maksbeløpet for denne type saker. Dette ifølge bestemmelser fastsatt av Luftfartstilsynet.

I tillegg var kofferten skadet, noe han mente også SAS burde dekke.

Så dukker kofferten opp…

Så, etter fire uker, opplever kunden at den savnede og skadde kofferten kommer til rette igjen. Den står plutselig utenfor døren hjemme hos ham.

Nå reagerer SAS med å avslå kravet om penger for klær og sko som kunden måtte kjøpe inn som følge av at kofferten ble borte.

Selskapet henviste til at bagasjen nå var kommet til rette, og at kunden følgelig heller ikke hadde lidd noe økonomisk tap.

Trengte ikke betale

Derfor mente SAS at selskapet slett ikke trengte å erstatte koffertens innhold, men strakk seg til å dekke kjøp av ny koffert og nødvendige dekningsutgifter som følge av kofferten som hadde vært bort.

Dette godtok ikke kunden, og saken havnet i transportklagenemnda for flyreiser.

Det var et smart trekk, for der har mannen fått medhold i sitt krav om å få dekket en større del av innhold i kofferten.

Har krav på penger

Et flertall i nemnda mener at når bagasjen ikke dukket før det hadde gått 33 dager etter flyturen, har kunden krav på dekning av de faktiske innkjøp som ble nødvendig i den perioden kofferten var borte.

Derfor har man falt ned på at SAS-kunden har krav på standarderstatningen, som nemnda nå oppgir til rundt 18 000 norske kroner – 5 000 kroner mer enn det mannen har krevd.

Men, heter det i vedtaket:

De pengene skal ikke utbetales med mindre kunden kan fremlegge kvitteringer som dokumentasjon på at dette var innhold som ble kjøpt etter at kofferten ble borte på turen fra Athen.