Snur etter massiv kritikk mot ny tips-ordning

Nå skal Radisson-hotellet på Svalbard vurdere om de fortsatt skal be om opptil 25 prosent i tips fra sine gjester. Foto: Kåre M. Hansen, Svalbardposten/Knut-Erik Mikalsen

Reaksjonene lot ikke vente på seg da flysmart24 i går kunne fortelle at gjester nå blir bedt om å betale opptil 25 prosent tips på norske utesteder.

Det er en ny betalingsterminal som er tatt i bruk, blant annet på Radisson-hotellet på Svalbard, som åpner for det uvanlige høye tipsnivået i det norske markedet.

Etter en dag med mye hard kritikk, har de som driver hotellet nå snudd:

Nå skal den nye tipsordningen vurderes på nytt, melder Svalbardposten fredag.

Kraftig kritikk

Kritikken kommer som en følge av at det er tatt i bruk en ny betalingsterminal.

Terminalen er innstilt slik at gjestene blir bedt om å plusse på regningen med fra 10 til 25 prosent i tips, mens muligheten for å si nei til tips er plassert diskret på displayet.

Artikkelen fortsetter under bildet

Den nye betalingsterminalen på Radisson-hotellet på Svalbard ber kundene om å betale opptil 25 prosent i tips, også når man betjener seg selv med mat og drikke fra disken. Foto: Kåre M. Hansen, Svalbardposten

Dette fikk blant annet professor i kundeadferd, Tor W. Andreassen ved Norges Handelshøyskole, til å reagere kraftig.

Overfor flysmart24 kritiserte han det høye tipsnivået, og at nyordningen ville virke som et press på kundene til å gi tips – også når gjestene blir bedt om selv å oppsøke disken for å få servering.

Også andre reagerte sterkt negativt på den nye praksisen, ikke minst i kommentarfeltet på Facebook-siden til flysmart24. Her haglet det med kritikk fra leserne.

Forsvarte ordningen

Hurtigruten, som står bak driften av Radisson-hotellet i Longyearbyen, avviste overfor flysmart24 all kritikk i går.

Hurtigrute-sjef Ingeborg Flønes svarte med at tips på opptil 25 prosent er en mulighet som leverandør av betalingsterminaler har i sin løsning, og at folk kan også velge ikke å gi tips.

Saken ble i tillegg fanget opp av lokalavisen på den norske utposten i nord, Svalbardposten.

Hotellet snur

Da avisen var i kontakt med Flønes etter at kritikken hadde rammet Radisson, hadde pipen fått en annen lyd.

Fredag kan avisen melde at Hurtigruten, etter en dag med mye og hard kritikk for å be om for mye tips fra sine kunder, snur om tipspraksisen på Radisson-hotellet.

Nå skal de som driver hotellet, og som ber om opptil 25 prosent tips, vurdere dette på nytt.

Lavere satser

Avisen skriver at hotellet trolig kommer til å fjerne betalingsterminalens «tilbud» til pubgjester som serverer seg selv om å plusse på 25 prosent i tips.

– Vi tar med oss innspillet, og vurderer å endre til lavere satser, sier Flønes i en kommentar til Svalbardposten.