Navnet på den nye bonus-valutaen i Norwegian klar

Fra slutten av året av får Norwegian og Strawberry ny felles fordelsvaluta. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det norske lavprisselskapet Norwegian og hotellkonsernet Strawberry skal samarbeide om en ny bonusordning.

Det er nå klart at Spenn blir navnet på den nye digitale fordelsvalutaen som de to selskapene skal etablere.

Valutaen blir «betalingsmiddelet» som skal tilbys medlemmene til Norwegian og Strawberry. Sistnevnte er hotellkonsernet som eies av nordmannen Petter Stordalen.

Bakgrunnen for den nye valutaen er at de to selskapene har blitt enige om en felles plattform for lojalitetsprogrammene Norwegian Reward og Strawberry.

Inngår i samarbeidet

I første omgang er det Norwegian Reward og Strawberrys lojalitetsprogram som inngår i samarbeidet og bruker fordelsvalutaen Spenn, i tillegg til at Spenn også skal kunne tjenes opp hos utvalgte partnere.

Planen er å inkludere flere ledende merkevarer, som vil gi enda flere muligheter til å tjene og bruke poeng.

I Spenn-appen vil medlemmene både kunne se den samlede poengkontoen sin og bruke Spenn man har opparbeidet seg i de ulike lojalitetsprogrammene.

Fortsetter som før

Norwegian Reward heter fordelsklubben til Norwegian hvor passasjerene i mange år har kunnet samle poeng for å bruke til å betale eller delbetale nye flyreiser med.

Hva vil skje med den eksisterende Norwegian Reward-ordningen, når den nye fellesvalutaen kommer på banen?

– Alle detaljer er ikke klare ennå. Inntil videre vil ordningen med cashpoints fortsette som før. Siden vil de enkelte nye elementene falle på plass etter hvert. Uansett vil ingen miste sine opparbeidede poeng som følge av dette samarbeidet, sier kommunikasjonssjef Charlotte Holmberg i Norwegian til flysmart24.

Mot slutten av året

Den nye fellesvalutaen blir lansert mot slutten av året. Christoffer Sundby, tidligere konserndirektør for marked og kunde i Norwegian, blir administrerende direktør og vil lede satsingen.

– Nå kan du tjene Spenn på hotellovernattinger og bruke dem for å betale for flyreiser – eller motsatt. I dag må et medlem typisk bruke sine opptjente poeng hos aktører tilknyttet samme lojalitetsprogram. Med en felles fordelsvaluta vil man kunne samle og bruke poengene sine på tvers av ulike lojalitetsprogram, sier Christoffer Sundby i en pressemelding onsdag.