For mange nordmenn er ferieformen all inclusive blitt en slager. Da får man inkludert både reise, mat og drikke for det beløpet som ferieturen koster.
Tyrkia er en av nordmenns feriefavoritter, og har lenge vært kjent som et marked som tilbyr et stort utvalg av all inclusive-hoteller.
Nå kan det tyde på at det går mot slutten for dette tilbudet i Tyrkia. Besøket av utenlandske turister har falt denne sommeren, det tvinger turistindustrien til nytenkning.
Ikke god butikk
Nå har hotellnæringen funnet ut at tilbudet av all inclusive-hoteller har gått for vidt. Tilbudet er ikke noen god butikk lenger.
Det er den samme erkjennelsen hoteller i mange av de andre ferielandene i Sør-Eruopa har funnet ut for lenge siden, med det resultat at de har kuttet ut ferieformen all inclusive.
Ifølge den tyrkiske avisen Hürriyet mener næringen at med all inclusive-ordningen, har hotellene spart på kvaliteten på mat og drikke for å presse prisen så lav som mulig.
Høyere kvalitet og pris
Nå vil næringen at det er viktig at den fjerner seg fra den massive all inclusive-satsingen.
Løsningen, mener næringen, er å heller tilby individuelle ferier med høyere kvalitet på mat og drikke, noe man mener turistene er interessert i å betale for.
All inclusive er heller ikke noen god butikk for det lokale næringslivet på de stedene der dette hotell-tilbudet fins.
Forlater
Det er en kjennsgjerning at turister som bor på all inclusive-hoteller sjelden besøker lokale restauranter, butikker og attraksjoner.
De holder seg ofte stort sett på hotellområdet der alt de skal forbruke er betalt. Å gå ut og spise for avvekslingens skyld, vil føles som å betale to ganger for den samme varen.
Et annet trekk med all inclusive-hotellene er at de ofte ligger lagt fra nærmeste tettsted eller by.
Norsk kritikk
De som har fulgt flysmart24 har også kunnet registrere en rekke klagesaker mot all inclusive-ferieformen.
Denne kritikken har svært ofte rettet seg mot kvaliteten på mat og drikke på de aktuelle hotellene.
Samtidig har reiseselgere advart mot å ha for store forventninger til kvaliteten på mat og drikke når man for eksempel bestiller seg all inclsive-ferie på et 3-stjerners hotell.