Mange klager på ferien: – Maten var helt forferdelig

Nordmennene var sterkt misfornøyd med all inclusive-oppholdet. Maten var forferdelig, mente de. Illustrasjonsfoto: Shutterstock

De to nordmennene var ikke mye fornøyd med det de fikk servert på all inclusive-hotellet: – Maten var helt forferdelig, det meste var som gummi, var konklusjonen deres.

Turen ble så mislykket, at de krevde 5 000 kroner tilbake. Dette fordi de ikke klarte å spise maten på hotellet, og måtte oppsøke restauranter utenfor hotellet for å bli mett.

– Hotellet hadde den dårligste kvaliteten på mat klager noensinne har fått på et all inclusive-hotell, mente gjestene.

Tre-stjerners hotell

Reisearrangøren, TUI, avviste at det var noe galt med maten og nektet å gi nordmennene avslag i prisen.

Det godtok ikke de reisende. Derfor ble kravet sendt inn i pakkereisenemnda, som nå har sett på saken og gitt en uttalelse.

Ferien gikk til Papouis Protaras Hotel i Protaras, Fig Tree Bay, på Kypros. Dette er et hotell som TUI selv har utstyrt med klassifiseringen TTT. Det betyr at det betraktes for å ha mellomklasse-standard på reisemålet.

De to gjestene er klar på at de valgte all inclusive fordi de levde litt stramt, og ville ha en billig ferie med alle måltider inkludert i prisen.

Det meste var galt

Det ble en trøstesløs opplevelse, ifølge de to:

All maten var understekt og dårlig, eller overstekt og tørr uten smak. Det meste var som gummi. Alt av mat til lunsj var frossenvarer – frossenpizza og hamburgere som de varmet opp.

– Prøvde kylling nuggets tre ganger, men de var grå inni. All maten smakte som om den hadde ligget
der i dagevis, het det videre.

De spiste salatblader og pommes frites, for så å måtte gå rett videre til annen restaurant for å bli mett.

Det eneste som var greit var frokosten, da spiste de stort sett brød og pannekaker.

Fikk magesmerter

Begge opplevde magesmerter etter å ha spist på hotellet og måtte oppsøke apotek.

De brukte mye penger på mat utenfor Papouis Protaras Hotel, het det i kravet om tilbakebetaling der de også mente at det var «skammelig av TUI å beholde hotellet som et 3-stjerners hotell.

TUI har på sin side avvist gjestenes krav og informert klagenemnda at TUIs guider hele tiden var involvert i de to reisendes innvendinger.

De sendte også egne guider ut til hotellet for å sjekke mat-kvaliteten da de fikk klagene, uten at de kunne påvise noen svikt.

Fant ikke noe galt

TUI forsøkte også å kansellere mat-delen av oppholdet på hotellet, men dette viste seg å være umulig.

Klagenemnda støtter TUI, og skriver i sitt vedtak at den ikke kan se at det var noen mangler som skulle kvalifisere for refusjon, slik nordmennene hadde krevd.

Gjestene hadde også sendt med en del bilder av angivelig dårlig mat, men nemnda finner ikke at disse holder som dokumentasjon på dårlig mat.

– På bakgrunn av at det ikke er bevist at mattilbudet var mangelfullt, leder forholdet derfor hverken til prisavslag eller erstatning, konkluderer nemnda.