Medlemmer av SAS sitt lojalitetsprogram Euro Bonus nyter godt av mange reisefordeler. Men når statusen opphører er det også slutt på fordelene.
Dette fikk en norsk kvinne erfare. Hun skulle reise fra Kristiansand til Helsingfors via København.
Hun var sølvmedlem i Euro Bonus, og kunne da bruke fordelen som tilsa at hun hadde krav på å sjekke inn to kofferter på billetten, uten å måtte betale gebyr for dem.
Måtte likevel betale
Hun bestilte billettene. Og fikk tilsendt reisebevis fra SAS, der det sto at hun kunne ta med to innsjekket bagasje gratis.
Da hun møtte opp på flyplassen på avreisedagen, ble hun imidlertid overrasket over å bli avkrevd 1 380 kroner for den ene kofferten, tur/retur.
Da viste det seg at kvinnen, fra hun bestilte og frem til hun reiste, var blitt nedgradert. Hun hadde ikke reist nok for å beholde sølvkortet.
SAS avvisende
Hun var blitt SAS Euro Bonus Member, som er den laveste bonusstatusen. Den gir ikke innehaveren rett til en gebyrfri bagasje.
Derfor var SAS nådeløs, og krevde ordinært gebyr for kvinnens bagasje. Dette protesterte hun mot, og mente at hun burde ha fått beskjed om nedgraderingen.
I så fall hadde hun bare tatt med seg den ene kofferten som var inkludert i billettprisen.
Men SAS sa nei.
Avreisedagen som gjelder
Selskapet viste til at reglene sier at dersom man blir nedgradert i perioden mellom
bestilling og reisedagen, så er det medlemskapet på avreisedagen som skal legges til grunn.
Etter avslaget havnet saken i flyklagenemnda, som gir SAS rett i sin håndtering av passasjeren.
Klagenemndas flertall mener at medlemmene av Euro Bonus forutsettes å gjøre seg kjent med medlemsvilkårene.
Nemnda slår fast at kvinnen på avreisetidspunktet ikke lenger hadde krav på to innsjekket bagasje gratis.
Ikke innlysende
– SAS hadde i lys av dette rettslig grunnlag for å kreve betaling for kolliene, mener flertallet.
Konklusjonen er imidlertid ikke innlysende. Et mindretall retter imidlertid kritikk mot SAS for at selskapet ikke hadde gitt beskjed til kvinnen om den endrede statusen, noe som ville gjort det mulig for henne å nedjustere bagasjemengden.
Dessuten mener mindretallet at kvinnen, som hadde reisebekreftelse med kvittering for to kofferter, hadde all grunn til å tro at dette også gjaldt når hun skulle sjekke inn på sin reise.
Mindretallet vil derfor at SAS skal refundere pengene hun måtte betale for den ene bagasjen. Slik blir det ikke, siden flertallet mener at hun ikke har krav på en slik refusjon.