Da den reisende kom til å skrive feil etternavn på to passasjerer, kontaktet han reisebyrået for å få korrigert dette.
Kontakten med reisebyrået skjedde raskt, dagen etter at bestillingen ble gjort.
Kunden ble lang i maska da han oppdaget at en slik endring på Norwegian-flyvningen fra London til Oslo ville koste mer enn hva billettene kostet.
Han ble avkrevd gebyr på gebyrene, og fant i stedet en helt annen løsning.
Kjøpte via reisebyrå
Kunden hadde kjøpt billetten via et reisebyrå, og ikke direkte hos flyselskapet. For tre personer hadde vedkommende betalt 1 679 kroner for en voksen og to barn på 8 og 10 år.
Da kunden kontaktet Sembo dagen etter bestillingen for å endre navnene på de to barna, fikk han beskjed om at det ville koste ham 2 792 kroner ekstra. Dette i form av gebyrer til flyselskapet Norwegian og billettutsteder Sembo.
Da valgte passasjeren å heller kjøpe tre nye billetter direkte hos Norwegian, og slapp unna med 1 953 kroner.
Sa nei til refusjon
Etter turen mente mannen at han hadde krav på refusjon av de opprinnelige billettene, og også de nye billettene han hadde blitt tvunget til å kjøpe.
Dette har Sembo sagt nei til, og viser til bestemmelsene de har om at kjøpte billetter ikke kan refunderes fra det øyeblikk de er betalt.
Sembo har overfor kunden gjort det klart at byrået må følge Norwegians regler.
Mange gebyrer
Skal man endre en billett, må man først kjøpe en servicepakke til 299 kroner hos byrået.
Dessuten må man betale et endringsgebyr til reisebyrået på 495 kroner per passasjer. I tillegg må man betale 600 kroner i endringsgebyr per passasjer til flyselskapet.
Saken har så havnet i flyklagenemnda, der man ikke har klart å bli enige om hvordan nemnda skal stille seg til saken.
Slik endte saken
Flertallet har imidlertid avgjort at kunden ikke har krav på refusjon. Flertallet innrømmer at det kan virke formalistisk å ikke kunne refundere en flybillett på grunn av feilstavet navn.
Men de viser til at reglene er slik, og mener at hverken Norwegian eller Sembo har opptrådt klanderverdi i saken.
Mindretallet mener at det er en generell avbestillingsrett på 24 timer, og mener det er feil at ikke denne fristen også gjelder for billetter kjøpt hos reisebyrået.