Flyselskapene i kø – flyeventyret i nord utvides

Den utvidede terminalen i Tromsø skal gi plass for den stadig økende trafikken til lufthavnen. Foto: Ylva Celius Trulsen, Avinor

Det har strømmet på med nye flyruter til det som er landets desidert mest ettertraktede flyplass for tiden. – Antall utenlandsruter har eksplodert, mener Avinor.

Det handler om Tromsø Lufthavn Langnes, som har økt antall nye ruter fra utlandet fra 11 i 2020 til 37 i 2024.

Flyselskaper fra hele Europa har nærmest stått i kø for å åpne ruter til Tromsø, der skikkelig vinteropplevelser og det eksotiske nordlyset er ettertraktede tilbud som venter de besøkende.

Ny terminal

Også sommertrafikken har hatt en god utvikling på flyplassen i nord.

De mange nye rutene har gjort at det faktisk har oppstått kapasitetsproblemer på flyplassen i nord.

Det har gjort det nødvendig å utvide flyplassens terminalområde, noe som har pågått de fire siste årene.

Tirsdag kunne så nye Tromsø Lufthavn innvie sin 10 000 kvadratmeter nye og moderne terminal, som skal gi passasjerene en bedret reiseopplevelse.

Utvidelsen har skjedd ved at den eksisterende flyplass-terminalen rett og slett har blitt forlenget.

Økende etterspørsel

– Med den sterke økningen vi har sett de siste årene i utenlandstrafikken, er denne åpningen spesielt etterlengtet og gledelig. Den nye terminalen vil ivareta den stadig økende etterspørselen og befeste Tromsøs posisjon som en arktisk hovedstad, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård til Avinors pressetjeneste.

Den nye terminalen huser blant annet nye publikumsområder og serveringssteder, nytt bagasjeanlegg og nytt innsjekkingsområde. I tillegg har de tidligere terminalområdene og området utenfor terminalen blitt utbedret.  

Klargjøres for mer

Den utvidede terminalen er imidlertid ikke å betrakte som noen sluttstrek. Det planlegges for fortsatt vekst på flyplassen i Tromsø.

Lufthavnen er allerede i gang med tiltak for å sikre ytterligere vekst.

Det skjer blant annet ved at det skal bygges flere flyoppstillingsplasser:

– Her foregår det anleggsarbeid nå, og dette vil fortsette frem til 2027. Her skal det bygges ny avisingsplattform og nye flyoppstillingsplasser, for å kunne ta imot og sende av gårde flere fly, sier konserndirektør regionale lufthavner i Avinor, Anders Kirsebom.