Flyselskapet Emirates feirer i disse dager at det er 10 år siden selskapet åpnet sin direkterute mellom Dubai og Oslo.
Selskapet har etablert seg som et av flere alternativ for langreisende. For Emirates er populære reisemål for nordmenn bl.a. Thailand, Filippinene, Pakistan, Australia, Indonesia, Malaysia, Taiwan og Sri Lanka.Asia, Australia og Afrika.
Et betydelig innslag på flyene til og fra Gardermoen er dessuten utenlandske turister fra de samme områdene som skal til Norge på ferie.
Kan bli økt satsing
Siden jomfruturen i 2014 har verdens største internasjonale flyselskap fraktet over 1,4 millioner passasjerer med storflymodellen Boeing 777-300 mellom Dubai og Oslo.
Den siste tiden har Emirates merket en kraftig vekst på sitt primærmarked:
– Det som gleder mitt hjerte, er at Dubai virkelig har fart i seilene. Dubai har vært veldig populært siden vi kom ut av pandemien. Og interessen fortsetter, sier den norske sjefen for Emirates, Terje Grue, til flysmart24.
Ekstra avganger
Ruten opereres daglig, men Grue ser ikke bort fra at dette kan endre seg fremover:
– Dersom det er rom for et bærekraftig økonomisk resultat, så er det ikke usannsynlig at vi kan se vekst på ruten. For tiden er det en ressursknapphet i selskapet i forhold til tilgjengelige flymaskiner, så det er ingen umiddelbare planer om ekspansjon nå. Det hadde jo ellers vært den perfekte nyheten i forbindelse med et jubileum. Personlig er jeg sikker på at vi kunne hatt stor suksess med noen ekstra avganger i uken i vintersesongen, og da spesielt for å tilby en forbedret tidtabell for de mange som for eksempel ønsker en langweekend i Dubai, sier Grue.
Overrasket over gratis mat
Han forteller at det etter de 10 årene ruten har eksistert, har mange nordmenn rukket å bli godt kjent med flyselskapet som har sin base i Dubai.
Likevel er det stadig forhold rundt nordmenns reiseerfaring som overrasker ham:
– Det jeg er litt forbauset over er faktisk hvor mange som lar seg overraske over at vi serverer mat og drikke inkludert i prisen, også på økonomiklasse, sier Grue.
Ikke nok med det, han ser også en endring i folks reiseadferd:
Hele familier flyr business
– De siste årene ser vi generelt sett at stadig flere velger å fly bedre, altså lengre frem i flyet. Vi ser stadig tregenerasjonsfamilier på tur, hvor hele familien flyr komfortabelt i business class, og kanskje til og med mormor unner seg selv å sitte i first class. Det virker å gå opp for oss at flyreisen er en viktig del av reisen, spesielt på ferie, forteller Grue.
Emirates er det eneste flyselskapet som kan tilby first class-kabin fra Gardermoen.
God vekst
– Om vi ser på salget av first class-setene i Norge, så er det dominert av feriereisende – det vi gjerne omtaler som «premium leisure». Dette markedet er i god vekst. For de kommende månedene ligger vi tett på 50 prosent over fjoråret, som allerede var svært bra. I tillegg er det faktisk en del jobbreisende fra Norge som også booker first class, til tross for at «alle» sier at det ikke skjer, forteller Grue.