SAS fyker helt til topps i Europa

SAS er nå det mest punktlige flyselskapet i Europa, ifølge analyseselskapet Cirium. Foto: Knut-Erik Mikalsen

SAS kan nå smykke seg med tittelen som det mest punktlige flyselskapet i Europa. Punktlighetstallene for august sender selskapet helt til topps.

SAS har i august hatt en punktlighet på 83,5 prosent. Det betyr at nær ni av ti av selskapets fly har ankommet destinasjonen i rute.

Dette viser punktlighetstallene fra det internasjonale analyseselskapet Cirium. Selskapet overvåker punktligheten for flyselskap verden over.

«Kunne ikke være mer stolt»

Det er svært lenge siden SAS har hatt denne posisjonen.

SAS-sjef Anko van der Werff sier han er veldig fornøyd med at SAS er tilbake på punktlighets-toppen i Europa.

– Jeg kunne ikke vært mer stolt av det vi har oppnådd, sier han.

Norwegian tilbake

Heller ikke Norwegian har noen grunn til å henge med hodet over punktlighetstallene for august.

Selskapet hadde en ankomstpunktlighet på 78,5 prosent, noe som gjør at selskapet havner på en 5. plass. Også selskapets svenske del, Norwegian Air Sweden, kom med på listen – på 10. plass.

Dermed er Norwegian tilbake på listen over de 10 mest punktlige selskapene i Europa, en liste selskapet har vært ute av de seneste månedene.

De 10 beste

Slik ser punktlighetslisten for august ut.

Som vanlig rangeres selskapene etter ankomst-punktlighet, siden det er viktigere for de reisende å lande på rutetiden enn å forlate flyplassen i rute.

  • SAS – Danmark/Sverige – 83,5 pst.
  • Iberia Express, Spania – 83,4 pst.
  • Icelandair, Island – 82,3 pst
  • Vueling, Spania – 79,2 pst
  • Norwegian, Norge – 78,5 pst.
  • Air Europa, Spania – 78,5 pst.
  • Iberia, Spania – 78,0 pst.
  • KLM, Nederland – 79,3 pst.
  • Finnair, Finland – 76,6 pst.
  • Norwegian Air Sweden, Sverige – 75,2 pst.

Kilde: Cirium

Slik regnes punktlighet

Når Cirium måler hvor dyktige flyselskapene er til å overholde rutetiden, anvender selskapet den internasjonalt godkjente standarden for målingen av punktlighet for luftfart.

Da måles andelen av landinger som skjedde innenfor 15 minutter etter rutetid. Lander flyet 14 minutter etter oppsatt rutetid, blir det likevel regnet som om flyet landet i rute.

Samme målestandard brukes for å måle punktlighet ved avgang.