Vil satse på vinterturisme til norsk sommer-favoritt

TUI vil satse mer på Tyrkia som reisemål, også om vinteren. Foto: Shutterstock

Pakkereiseindustrien er på jakt etter flere markeder for vinterturisme. Nå vil pakkereiseselskapet TUI satse på et nytt alternativ.

Mange nordmenn tenker nok ikke på Tyrkia som et aktuelt reisemål i vintermånedene.

Men det er nettopp dette markedet en av Europas reisegiganter, TUI, akter å satse mer på fremover.

«Enormt potensiale»

Nylig var TUI sin toppsjef, Sebastian Ebel, i møte med Tyrkias turistminister Mehmet Ersoy og ledende tyrkiske hotelleiere for å danne grunnlag for økt satsing i Tyrkia.

Han omtaler Tyrkia som turistdestinasjon, som et land «med enormt potensiale,» og avslører at selskapet har store vekstplaner i dette markedet.

Den økte satsingen på Tyrkia skjer etter at det tyske konsernet, TUI, har merket en stigende interesse fra kundene som i økende grad vil reise til Tyrkia, slik flysmart24 har skrevet om tidligere.

Billigere

Landet oppfattes i dag som en sikker destinasjon, og fremfor alt billigere enn de tradisjonelle reisemålene i Spania og Hellas.

Tyrkia er også kjent for å være et reisemål med høy kvalitet på sine hoteller og andre ferieprodukter.

TUI sine klare ambisjoner er å utvide sesongen i Tyrkia fra kun sommersesongen til også å inkludere høst- og vinterturisme.

God vekst

Til nå har Tyskland og Storbritannia vært blant de markedene som har hatt tilbud om vinterturer til Tyrkia. Nå skal dette utvides også til andre av TUI sine markeder.

TUI-sjef Ebel sier at Tyrkia har hatt det han omtaler som en imponerende vekst fra alle selskapets markeder.

– Vi ønsker derfor å øke vår tilstedeværelse i Tyrkia for alle deler av vår virksomhet – turoperatører, flyselskaper og våre ledende hotellmerker, sier han.