Oslo Lufthavn har i dag to rullebaner, men helt siden byggingen har det vært lagt opp til å utvide dette med nok en rullebane.
Et eget utvalg har sett på behov for en slik utvidelse nå, og legger opp til at det ikke vil bli behov for en tredje rullebane før i siste halvdel av 2040.
I en vurdering, som utvalget la frem i dag tidlig, peker man heller ikke ut noe bestemt område hvor en tredje rullebane skal plasseres.
Vil ta 10-15 år
Utvalget forventer at en prosess med å søke konsesjon, prosjektere og bygge en ny rullebane vil ta 10-15 år, og er klare på at Avinor bør starte planleggingen så tidlig som mulig.
Prislappen vil bli på rundt 10 milliarder kroner, og det må også bygges en ny terminal.
Utvalget mener at en tredje rullebane vil være en mer samfunnsøkonomisk lønnsom investering enn alternativene: Det omfatter blant annet en delt løsning mellom de ikke-statlige lufthavnene i Østlands-området, Torp og Rygge
Det har vært gjennomført flere utredninger om alternative lokaliseringer for en tredje rullebane.
Stor usikkerhet
Foss peker på mange usikkerhetsmomenter rundt behovet for en tredje rullebane:
– Vi vet ikke hva nye flytyper og morgendagens behov vil være, og om behovet kan melde seg tidligere ved innfasing av elektriske fly som frakter færre passasjerer. Vi skal ikke bygge for å bygge, men når vi mener det er behov for mer kapasitet. Før det eventuelt bygges en tredje rullebane vil Oslo lufthavn gjennomføre alle tiltak som kan bidra til å maksimere utnyttelsen av de eksisterende rullebanene, sier konsernsjef i Avinor, Abraham Foss.
Sikrer areal for en ny rullebane
Utvalget anbefaler at staten iverksetter tiltak for å hindre utbygging på det aktuelle området, slik at det ikke blir vanskelig og kostbart å bygge en tredje rullebane hvis behovet oppstår.
– Det er viktig for oss å understreke at rapporten ikke handler om hvorvidt en tredje rullebane skal bygges eller ikke, men om det bør avsettes areal dersom det oppstår et behov for en tredje rullebane i fremtiden. Det har utvalget nå konkludert med at det er grunnlag for, sier Foss.
Utvalgets rapport vil bli sendt på offentlig høring. Staten tar først stilling til om en tredje rullebane skal bygges, dersom Avinor på et fremtidig tidspunkt kommer til at det er behov for det.