Ryanair gir etter – refunderer gebyr for håndbagasje

Det irske lavprisselskapet Ryanair tilbakebetaler gebyr for håndbagasje etter langvarig forbrukerkamp i Spania. Foto: Shutterstock

Spanske myndigheter har i flere år drevet en intens kamp for å stanse gebyrpraksisen mange lavprisselskaper har lagt seg på.

Målet har vært å få slutt på selskapenes krav om at passasjerene må betale ekstra for håndbagasje som blir plassert i bagasjehyllene i kabinen.

Nå har Ryanair gitt etter i et krav som har vært rettet mot det irske selskapet om tilbakebetaling av dette gebyret, melder den spanske avisen Diario Sur.

Seier i første sak

Spania besluttet tidligere i år å ilegge en bot på over 150 millioner euro – rundt 1,7 milliarder norske kroner – til Ryanair og tre andre flyselskaper.

Dette fordi myndighetene mente selskapene forbrøt seg mot spansk lov ved å ta betalt for håndbagasje som blir plassert i hattehyllen under flyvningen.

En spansk kvinne er den første som har krevd gebyret tilbakebetalt, skriver Facua på sine nettsider. Hun reiste tur/retur fra Sevilla, og har satt frem krav om å få tilbake pengene som hun mener Ryanair urettmessig tok betalt for en håndbagasje.

Nå har selskapet gitt seg. Ryanair har betalt tilbake de 13,20 euroene som kvinnen krevde. Pengene er allerede på kvinnens konto.

Håper på endret praksis

Facua, som tok initiativet til kravet om tilbakebetaling mot Ryanair, anser dette for å være en stor seier og ber andre følge opp og sende krav om refusjon for betalt håndbagasje.

På denne måten, mener Facua, presses flyselskapene til å endre sin prispolitikk.

– Hvis alle brukere forener seg og vi alle klager, vil denne situasjonen (med å kreve ekstra betaling. red. anm.) helt sikkert endre seg. Derfor, selv om det er en liten sum penger for hver, må vi kreve tibakebetaling av håndbagasje-gebyret, mener organisasjonen.

Lang prosess

De fire selskapene som milliardboten ble rettet mot, var i tillegg til Raynair også britiske EasyJet samt de to spanske selskapene Vueling og Volotea.

Portugal har nå innført et liknende forbud mot håndbagasjeforbud som det Spania har.

Som omtalt i flysmart24 tidligere, har det spanske forbrukerdepartementet drevet en langvarig prosess for å få stanset praksisen med å ta betalt for håndbagasje. Spania har også fått EU med seg i denne prosessen.

Forbrukerdepartementet i Spania anser det å ha en bag med seg på reisen, er et helt selvsagt behov for enhver reisende og som må være inkludert i billettprisen. Dette er noe som flyselskapene ikke har rett til å kreve ekstra betaling for, mener landets myndigheter.

Dessuten mener departementet at gebyrene som dukker opp etter hvert i en bestilling, gjør at folk får et uriktig bilde av hva billetten faktisk koster.