Truer med millionbøter – luta lei flyselskapenes gebyrer

To av flyselskapene som har kommet i spanske myndigheters søkelys på grunn av gebyrer er Ryanair og Vueling. Her på flyplassen i Las Palmas. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Spanske myndigheter har drevet en langvarig kamp mot lavprisselskapenes praksis med å ta ekstra gebyrer for håndbagasje og setevalg.

Spanjolene mener at denne praksisen gjør at forbrukerne ikke får et riktig bilde av prisnivået hos de enkelte selskapene fordi helt nødvendige tjenester blir priset for seg.

Dette er velkjent for alle som har bestilt flybilletter: Det er kun netto pris, for flyreisen alene, som dukker opp hos søkemotorene. Når bagasje og sete kommer i tillegg, blir det en helt annen pris.

Fire selskaper

Dette har det spanske Forbrukerdepartementet bestemt seg for å forfølge, og har pukket ut fire flyselskaper som det har innledet en videre prosessen mot:

Departementet oppgir ikke selv hvilke selskaper det dreier seg om, men det har tidligere vært nevnt navn som irske Ryanair, britiske EasyJet og de to spanske lavprisselskapene Vueling og Volotea.

Forbrukerdepartementet har ifølge en pressemelding det har lagt ut, gjort det klart at det nå åpner gransking av flyselskapenes gebyrpraksis.

Svi på pungen

Departementet omtaler det som en disiplinærsak og som kan komme til å svi på pungen for selskapene:

Departementet opplyser at det kommer til å legge seg på et bøtenivå opp mot 1 millioner euro – tilsvarende 11 millioner norske kroner – hvis de finner ut at selskapenes praksis er i strid med spansk lovgiving på området.

Det er ingen hemmelighet at stadig flere flyselskaper innfører billettpriser rensket for alt annet enn selve flytransporten for å komme gunstig ut i rangeringen hos de ulike søkemotorene. Dette er en praksis som startet hos lavprisaktørene, men som mange nettverkselskap etter hvert også har innført.

Prisen øker

Det tar seg godt ut som reklame for hvor billige de er, men prisen øker ofte drastisk når håndbagasje og sete legges til. Flyselskapene, derimot, mener at dette gjør at de reisende ikke trenger å betale for produkter de ikke trenger.

Men departementet ser det slik at de aktuelle selskapene får en fordel som forleder forbrukerne. Departementet mener at denne praksisen er et brudd på spansk forbrukerlovgivning.

–  Dette gjør at de kan ha en privilegert posisjonering i søkemotorer forhold til konkurrenter som inkluderer disse tjenestene i prisen på billetten som annonseres, mener departementet.