SAS legger om flyproduktet – slik blir servicen på flyene

Fra neste år blir SAS-produktet annerledes. Selskapet innfører business class, og det blir en tydelig deling av kabinen. Foto: Knut-Erik Mikalsen

SAS endrer sitt flytilbud. Selskapet har bestemt at det skal kutte ut dagens Plus-klasse og gå tilbake til ordinær business class.

Endringen skjer i løpet av neste år. Det betyr blant annet at SAS gjeninnfører en tydelig deling av kabinen mellom dem som sitter foran og dem som sitter bak gardinen.

– Det blir et businessprodukt som er i tråd med hva mange europeiske selskaper tilbyr, sier kommersiell direktør i SAS, Paul Verhagen, til flysmart24.

Slik blir produktet

Han letter litt på sløret om hvordan det nye flytilbudet hos SAS blir, men er samtidig klar på at flere detaljer vil komme når innføringen nærmer seg.

Det han forteller, er dette:

1) Den klareste endringen er at alle som kjøper seg billett på business class, vil få bedre plass. De vil garantert ikke få noen medreisende i setet ved siden av seg.

Midtsetet vil være blokkert, for å gi reisende bedre mulighet til å jobbe effektivt.

Tydelig deling av kabinen

2) SAS skal ha en deling av kabinen for dem som reiser business, for å kunne få til «en rolig kabin foran i flyet,» som det heter. Det betyr bevegelig gardin, som markerer skille mellom business- og økonomi-klassen.

Delingen vil altså bli tydeligere enn i dag, der et lite blått skilt markerer hvor Plus-klassen starter.

3) Dagens kabin har blant annet betydd at reisende på økonomi kan bruke toalettene foran. Det blir det ikke anledning til når business class-produktet innføres.

4) Det vil bli et forbedret mat- og drikketilbud for dem som reiser på business, med servering av varm mat deler av døgnet.

Ut med pappeskene

5) Maten skal serveres på en mer delikat måte. Det blir slutt på pappeskene som maten serveres i, slik det er på Plus i dag.

Nå vil det bli innført servering på porselen, slik de fleste andre europeiske flyselskaper med business class allerede gjør.

6) Business class vil erstatte dagens Plus-klasse på internasjonale kortruter, mens Plus-tilbudet vil forbli på langdistanseruter. Plus-tilbudet vil bare få et nytt navn – Premium.

Premium på innenriks

7) På innenriksflyvninger vil det ikke bli business class-tilbud, men Premium:

– Det vil i stor grad ligne dagens Plus-tilbud, opplyser Verhagen.

8) Servering av gratis kaffe og te til alle på innenriksrutene, skal fortsette som i dag.

Så lang endringene.

Innføringen av business class skjer for at SAS skal få et produkt som ligner selskapets to nye europeiske samarbeidspartnere, Air France og KLM.

SAS innførte business class på 1980-tallet, men fjernet produktet i 2013 som et ledd i konkurransen med de fremadstormende lavprisselskapene.

Hva blir prisen?

Da SAS innførte Plus, ble selskapets nye premium-produkt klart billigere enn business class.

Hva som kommer til å skje med prisene når business class blir gjeninnført neste år, er blant de forhold som ennå er uklart.

At prisene for å sitte foran gardinen, med blokkert midtsete og servering på porselen, vil bli skrudd opp igjen, er nokså innlysende.