De to nordmennene hadde tatt seg en ferietur og bodde på hotell. Hele reisen, som kostet i overkant av 25 000 kroner, var betalt på forhånd.
Trodde de.
Da de skulle sjekke ut av hotellet i USA, ble de imidlertid rystet over å bli presentert for en uventet ekstraregning.
Avgift for å bo
Den var på 301 amerikanske dollar – 3 200 norske kroner – og var en avgift for å bo på hotellet.
Uhørt mente de to og protesterte mot at et beløp som utgjorde en fjerdedel av hotelloppholdet ikke var medregnet, når de tross alt hadde kjøpt en pakke der alt – fly og hotell – var inkludert.
De mente at opplysningene om at denne avgiften ikke var inkludert, ikke var presentert tydelig nok for dem. De krevde derfor disse pengene tilbake fra byrået de hadde kjøpt reisen av, som var Solfaktor.
Kan komme tillegg
Her ble de avvist. Solfaktor viste til at byrået opplyser om at enkelte skatter og avgifter kan komme i tillegg til pris, men som må betales til hotellet.
Avgiften de ble presentert for på hotell Yotel New York var en slik avgift.
Den kalles en resortavgift, og ligger for tiden på mellom 20 og 50 dollar per rom per natt.
Dette er en avgift som er ukjent i Europa, men som har vært helt vanlig i USA i mange år.
Solfaktor mener opplysningen om ekstra avgifter som må betales lokalt, ligger tydelig på deres nettsider.
Uenighet om saken
Selskapet mener det vanskelig kan la seg gjøre å ramse opp alle lokale avgifter som fins i alle markeder, men vedgår at resort-avgiften ikke er spesielt nevnt i deres bestillingsprosess.
Solfaktor viser også til at kundene må huke av for at reisebetingelsene er lest og forstått, før et kjøp er mulig. Dette hadde de to norske reisende gjort. Solfaktor avviste derfor at de hadde gjort noe galt.
Så har saken havnet i pakkereisenemnda, der nordmennenes krav skaper uenighet. Nemnda deler seg i et flertall og et mindretall.
Kunne vært mer tydelig
Flertallet, som avgjør saken, mener at kundene fikk korrekt informasjon om avgiften da de kjøpte reisen, og anbefaler at klagerne ikke får medhold.
Det er mindretallet helt uenig i. Og begrunner dette med at resort-avgiften er en kostnad som forbrukerne urettmessig har blitt trukket for etter kjøp av pakkereisen.
De mener at Solfaktor i alle fall kunne vært tydelig om avgiftens størrelse, og at den ikke var inkludert i pakkeprisen fra selskapet.
Men flertallet avgjør, og det betyr at nemnda mener at kundene ikke har krav på å få tilbake disse pengene.