Først solgte KLM flybillettene for billig. Så nektet de kundene å bruke dem. Nå har selskapet også nektet å gi kundene oppreisning etter billett-tabben.
Selskapet solgte ved en feil billetter på business class alt for billig til en gruppe nordmenn, som skulle til den populære ferieøya Bali i Indonesia.
Kansellerte billettene
Til tross for at KLM hadde bekreftet kjøpet og sendt kundene epost om dette, så kansellerte selskapet billettene senere samme dag.
Selskapet henviste til at en feil hos dem hadde gjort at nordmennene fikk kjøpt billettene for en tredjedel av normal pris på denne typen billetter.
Kundene godtok ikke KLMs kansellering og klaget saken inn for flyklagenemnda.
Nemnda ga de reisende fullt medhold, og mente de skulle få reise for den prisen de hadde kjøpt billettene for.
KLM sier nei igjen
Nå har KLM også svart på klagenemndas avgjørelse, og gjør det helt klart at selskapet ikke akter å gi nordmennene den oppreisningen flyklagenemnda mener KLM bør gi.
– KLM vil ikke følge nemndas anbefaling, da den publiserte prisen var et resultat av en feil. Og
KLM reagerte umiddelbart etter at feilen ble oppdaget, heter det i avgjørelsen for KLM.
Dermed kan nordmennene se langt etter den behagelige flyreisen til Bali, som de trodde de hadde sikret seg.
KLM kan avvise vedtak i nemnda, siden vedtakene ikke er juridisk bindende. Denne retten har KLM benyttet seg av i denne saken.
Alle tiders kupp
Nordmennene mente de hadde gjort alle tiders kupp, da de fant billetter hos KLM fra Oslo, via Amsterdam, til Bali på business class til 575 euro.
Dette tilsvarer 6 700 norske kroner per billett, mens normal pris på business class da kjøpet ble gjennomført var på 1 570 euro – rundt 18 400 norske kroner.
Feil i systemet
KLM henviste til at det var en feil i billettsystemet som gjorde at billettene var priset feil.
KLM mente kunden burde ha forstått at prisene var så lave at de måtte være feil, og at feilprising skjer fra tid til annen i alle flyselskap.
Nemnda henviste til at kundene hadde fått billettene bekreftet, og at det på den bakgrunn var inngått en avtale mellom kundene og flyselskapet.
«Avtaler skal holdes»
– Hovedregelen i norsk rett er at avtaler skal holdes, bemerket nemnda, og mente at de reisende hadde krav på å få de billettene de ble tilbudt til den prisen de fikk bekreftet.
Flyklagenemnda var ikke i tvil, her hadde KLM handlet i strid med EUs passasjer-lovgivning.
Flyklagenemnda viste til en dom i Høyesterett som sier at det skal foreligge særlige grunner for å kunne tilbakekalle en slik avtale.