Når næringslivet jakter etter nye kunder, er det som regel de yngste som er målgruppen. De har tradisjonelt god økonomi, og er lettere å påvirke enn eldre mennesker.
Men noe har skjedd den senere tiden:
Reisebyrået Tickets siste Kantar SIFO-undersøkelse viser nå at en helt annen kundegruppe har blitt stadig viktigere for reiseselskapene – de godt voksne, seniorene.
Påvirkes mindre
Dette mener bransjen har skjedd som en følge av at privatøkonomien har blitt stadig mer utfordrende for folk flest. Mange unge sliter med høy rente på gjeld, og en generell dyrtid:
– Seniorer har helt andre forutsetninger for å reise, og påvirkes mindre av økonomiske svingninger. Mange har allerede nedbetalt store deler av boliglånene sine og har lavere husholdningskostnader, ettersom de ikke har hjemmeboende barn, sier Ellen Wolff Andresen.
Hun er markeds- og administrasjonssjef i Ticket Norge.
Samme sted, år etter år
Hun forteller at Tickets bookingstatistikk viser at seniorene ofte velger de samme reisemålene år etter år, noe som gir en stabil og positiv effekt på det lokale næringslivet.
At Gran Canaria er reisemålet, som ligger stabilt på topp, er derfor ikke uventet. Som flysmart24 har skrevet er det en svært høy andel av dem som reiser til denne populære ferieøya, som reiser dit igjen og igjen og igjen.
Det gjelder slett ikke bare nordmenn, men også turister fra andre nasjonaliteter.
De mest populære
Dette er seniorenes favoritter denne høsten og vinteren. Tallet i parentes viser hvilken plass reisemålet hadde i fjor:
- Gran Canaria, Kanariøyene (1)
- Kreta, Hellas (2)
- Bangkok, Thailand (4)
- Tenerife, Kanariøyene (3)
- Mallorca, Spania (ny)
Kilde: Ticket booking
Dyrt i høysesongen
I en tid der mange unge voksne og barnefamilier presses av økte levekostnader, viser undersøkelsen klare forskjeller i reisemønstre koblet til alder og livssituasjon.
Ifølge Ticket-undersøkelsen sier 49 prosent i alderen 18–30 år at økonomien påvirket reisevanene deres.
Samtidig har barnefamilier begrensede muligheter for å planlegge reiser utenfor høysesong, da de ofte må reise i skoleferier når både etterspørselen og prisene er høyest.