Det å tilbringe timer i en trang flykabin som er fylt opp av andre reisende, kan i seg selv være en stor påkjenning for mange.
Enda verre kan det bli, hvis medreisende begynner å oppføre seg på en måte om irriterer de øvrige passasjerene.
Fra tid til annen gjennomføres det undersøkelser om hva som irriterer nordmenn mest på fly.
Trangt om plassen
Nå har forsikringsselskapet Gjensidige foretatt en ny spørrerunde blant norske flyreisende, som flysmart24 nå kan presentere.
– Fly har generelt dårlig plass. Det er derfor viktig å vise hensyn til andre medpassasjerer. Ved å være litt tålmodig, bidrar en til en god start på reisen for seg selv og de rundt en, sier kommunikasjonssjef i Gjensidige, Arne Voll.
Undersøkelsen, som er gjennomført av Ipsos, viser blant annet at svette, barneskrik og fulle folk er bare noe av det som kan få flypassasjerene ut av balanse.
Oppfører seg dårlig
Voll tror mange kjenner seg godt igjen i denne beskrivelsen. Han tror at mange tar med seg uvaner og dårlig oppførsel med seg inn i flyet.
Ifølge undersøkelsen blir 63 prosent av flypassasjerene mest irritert av spark og dytting i seteryggen. Mange irriterer seg også over at passasjeren foran legger ned setet og gjør en allerede trang plass enda trangere.
– Noen ting er det vanskelig å gjøre noe med, mens andre ting går det fint å ta hensyn til. Selv om mange irriterer seg over barnegråt, må en tenke at dette også kan være vanskelig for foreldrene. I tillegg har mange av oss vært i samme situasjon, og da bør det være enklere å ha forståelse for dette, sier Voll.
Dette fikser nordmenn ikke
Dette irriterer mest på fly, ifølge undersøkelsene fra Gjensidige:
- At noen sparker og dytter i seteryggen – 63 prosent
- Berusede medpassasjerer – 47 prosent
- Medreisende som lukter svette eller lignende – 43 prosent
- Medpassasjerer som støyer og bråker – 38 prosent
- Medreisende som legger ned setet – 29 prosent
- Passasjerer som tar mye plass – 28 prosent
- Småbarn som gråter og støyer – 25 prosent
- Reisende som snakker høyt – 22 prosent
- Medreisende som bruker lang tid på å finne plassen sin/setter seg ved avgang – 19 prosent
- Passasjerer som reiser seg før det er klart når flyet har landet – 19 prosent
- De som tar seg til rette og bruker armlenet mellom oss – 11 prosent
- Andre passasjerer irriterer meg ikke – 6 prosent
Kilde: Gjensidige