SAS går inn i nytt partnerskap med hotell-gigant

SAS og Scandic Hotels innleder samarbeid fra neste år av. Det skal gi fordeler for medlemmene i begge selskapenes lojalitetsklubber. Foto: Knut-Erik Mikalsen

SAS melder onsdag at selskapet har inngått et nytt partnerskap på hotellsiden, og det med Nordens største hotellkjede.

Samarbeidet skjer med Scandic Hotels, som har 280 hoteller i seks land.

En samarbeidsavtale er signert og betyr at det vil bli mulig å opptjene bonuspoeng for bruk i begge selskapene.

11 millioner medlemmer

Et lignende samarbeid er allerede innledet mellom to konkurrenter i reisemarkedet, flyselskapet Norwegian og hotellkonsernet Strawberry.

SAS og Scandic skriver i en pressemelding at det «tar sikte på å tilby unike og eksklusive fordeler til de to selskapenes lojalitetsmedlemmer.»

De to selskapene har i sine medlemsklubber, SAS i Euro Bonus og Scandic i Scandic Friends, har 11 millioner medlemmer.

Medlemsfordelene vil bli tilgjengelige fra og med første kvartal 2025.

Gull mot gull

Samarbeidet mellom SAS og Scandic Hotels, to nordiske reisegiganter, har fått navnet «Friends with benefits.»

Som en innledende fase vil det bli lagt til rette for en statusmatching mellom Euro Bonus og Scandic Friends.

Det betyr at de som har statuskort i SAS vil få samme status i Scandic Friends.

Euro Bonus har nærmere 8 millioner medlemmer.

Radisson-samarbeid består

Medlemmer nyter fordeler som tilgang til lounger, fast track og prioritert ombordstigning, i tillegg til å tjene poeng som kan løses inn for flyreiser, oppgraderinger, hotellopphold, bilutleie.

– Dette nye samarbeidet med Scandic Hotels forbedrer opplevelsen, gir enda større verdi for Euro Bonus-medlemmer, heter det i meldingen onsdag.

SAS har i mange år hatt et nært samarbeid med den amerikanske hotellgruppen Radisson Blu, som selskapet også har hatt eierskap i.

– Samarbeidet vårt med Radisson berøres i utgangspunktet ikke av gårdagens nyhet, opplyser pressesjef Øystein Schmidt i SAS Norge til flysmart24.