Piloten for syk til å fly – det må Norwegian svi for

Da den ene Norwegian-piloten ble syk, måtte avgangen innstilles. Da krevde en av de reisende erstatning for forsinkelsen. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Flyturen fra Bergen til Trondheim ble kansellert, fordi den ene av pilotene på Norwegian-flyet meldte seg for syk til å kunne fly.

Kanselleringen innebar at en av passasjerene ikke kom frem til Trondheim før neste dag, og vedkommende måtte ta turen via Oslo.

Dette, mente passasjeren, var en forsinkelse som var erstatningsberettiget ifølge EUs lovgivning.

Han krevde 250 euro, eller nær 3 000 norske kroner, i kompensasjon.

Fikk nei – klaget

Nei var svaret fra Norwegian, som opplyste at det var snakk om sykdom blant mannskapet. Selskapet mente dette regnes som en ekstraordinær omstendighet.

Sykdom som årsak til kansellering, fritar selskapet for erstatningsansvar. Mannen fikk dekket utgiftene til ekstra overnatting, og ikke mer.

Dette godtok ikke kunden, og klaget saken inn for flyklagenemnda.

Til nemnda har Norwegian gitt en omfattende redegjørelse, for hva selskapet mener er reglene når piloter melder seg syke.

Rettighet og plikt

– I luftfarten er det forbudt å jobbe om bord hvis du er syk, fordi det er formelle medisinske helsekrav for å jobbe som flybesetning. Hvis du er syk oppfyller du midlertidig ikke disse kravene, skriver selskapet.

I tillegg til sykdom kan besetningsmedlemmer i enkelte situasjoner være midlertidig udyktige til tjeneste, selv om de strengt tatt ikke er syke. Det kalles «unfit for flight – uskikket til å fly.»

Norwegian påpeker at det å melde seg uskikket til å fly, er både en rettighet og en plikt for alle ansatte som arbeider om bord på et fly.

Annen oppfatning

– Årsaken til å være uegnet til å fly trenger ikke opplyses til flyselskapet, men det kan være alt fra søvnmangel (tretthet), fysiske eller psykiske skader eller andre sikkerhets-hensyn, opplyser selskapet til nemnda.

Norwegian holdt også fast på at selskapet ikke er erstatningspliktig, fordi dette var en situasjon som var utenfor selskapets kontroll.

Flyklagenemnda har en helt annet holdning til saken, og godtar ikke Norwegians forklaring.

Må ta høyde for

Nemnda viser til EU-reglenes bestemmelser om at sykdom blant mannskapet ikke er noen ekstraordinær omstendighet.

I EU-bestemmelsene heter det at et flyselskap må ta høyde for at det kan oppstå sykdom hos mannskapet, når selskapet legger opp sine bemanningsplaner.

Det samme gjelder når et besetningsmedlem melder seg «unfit for flight,» mener nemnda.

Derfor er nemnda klar på at Norwegian bør betale sin kunde 250 euro i erstatning, for den trøblete Trondheim-turen.