Flyselskap flest satser mye på å selge produkter i tillegg til selve flybilletten. Denne handelen er svært god butikk for de fleste flyselskap.
For Norwegian er det snakk om milliarder av kroner som årlig strømmer inn i selskapets kasse fra reisende som kjøper bagasje, sete, fast track og nettverk.
Nylig la Norwegian frem regnskap for tredje kvartal, og de ferskeste tallene viser at selskapet i sommermånedene hentet inn nærmere 1,6 milliarder kroner på dette salget.
Bruker mer penger
Det er nærmere 300 millioner kroner mer enn i samme tidsrom i fjor, på et salg som på fagspråket kalles ancillary revenue – tilleggsinntekter.
Dette regnestykket viser at den enkelte passasjer økte pengebruken hos Norwegian ved å kjøpe seg tilleggsprdukter:
I fjor var snitthandelen på 198 kroner i tredje kvartal, i år skvatt denne summen opp til 211 kroner. Isolert sett ingen stor sum, men til sammen utgjør det altså 300 millioner kroner mer enn i fjor.
Livsviktig inntekt
Som flysmart24 har skrevet tidligere, er denne inntektskilden livsviktig for mange selskap.
For Norwegian utgjorde dette salget i fjor en inntekt på 3,6 milliarder kroner av en total passasjerinntekt på 20,6 milliarder kroner, en andel på vel 17 prosent.
Ekstrasalget i 2023 utgjorde 800 millioner kroner mer enn året før, viser selskapets regnskap for 2023.
Norwegian-konkurrenter som Ryanair og Wizz Air har større andel av inntektene sine fra dette salget enn det norske selskapet.
Vil bli verdensmester
Et annet selskap, det norske langdistanseselskapet Norse Atlantic Airways, har prioritert dette salget så tydelig at det har satt seg fore å bli verdensmester i salg av tilleggstjenester.
Også nettverkselskapene satser på ekstrasalget.
Når Lufthansas flysjef, Jens Ritter, i disse dager redegjør for hvordan inntektene til selskapet skal økes, peker han blant annet på å få inn mer penger ved å tilby flere tilleggsprodukter.
Har gjort det enklere
Et tiltak som har vært med på å øke omsetningen for Norwegian er at selskapet har gjort det enklere å kjøpe tilleggstjenester helt frem til avgang.
Selskapet har gjort det mulig for reisende å endre og oppdatere sin bestilling, når de sjekker inn på automat på flyplassen.
Det betyr at reisende, som ikke har sikret seg sete på reisen eller som oppdager at de trenger mer bagasje med seg, kan bestille og betale for dette når de sjekker inn på flyplass-automatene.
Dette har blitt en svært populær tjeneste. I tillegg til å øke omsetningen, har den nye tjenesten bidratt til å forenkle og effektivisere reiseopplevelsen for kundene, mener selskapet.