Livsviktig inntekt – danker ut de fleste konkurrentene

Hovedeier i Norse Atlantic Airways, Bjørn Tore Larsen, kan være fornøyd med salget om bord. Det er helt i verdenstoppen. Foto: Norse

Det nye norske langdistanseselskapet Norse Atlantic Airways har inntatt noe som må være verdenstoppen i det å få reisende til å handle ekstra når de flyr.

For alle flyselskaper har denne inntekten – ancillary revenue som det kalles – blitt et livsviktig bidrag til selskapets økonomi.

Det handler om å selge mat, bagasje, nettverk, hotell, leiebil, forsikring og sete i tillegg til prisen for selve flybilletten.

Klart mål

Det er her Norse scorer himmelhøyt i forhold til mange andre selskaper, går det frem av Norse sitt siste kvartalsregnskap.

I kvartalsregnskapet opplyser selskapet at hver reisende i gjennomsnitt handler ekstra for 131 amerikanske dollar. Det tilsvarer 1 445 norske kroner.

Det er ikke tilfeldig. Selskapet har lenge hatt som mål å bli best på dette området. Hovedeier Bjørn Tore Larsen har sagt at Norse skal bli verdensmester på tilleggssalg.

Han rykker stadig nærmere dette målet.

Danker ut Norwegian

Så hvor mye er Norse-omsetningen, sammenlignet med andre flyselskaper?

Det nærmeste eksemplet er Norwegian, som også la frem ferske tall for bare noen dager siden.

Her er tilleggssalget 198 kroner per passasjer. Selv om det er 15 prosents økning fra samme kvartal i fjor, er det likevel over 80 prosent lavere enn hos Norse.

At det ikke er snakk om uvesentlige summer totalt sett, forteller det faktum at Norwegian i hele kvartalet omsatte for nær 1,3 milliarder kroner i tilleggssalg i de tre aktuelle månedene.

Norwegian har, som selskapet har fortalt flysmart24, også klare ambisjoner om å øke dette salget ytterligere.

… og Ryanair

Verdens største lavprisselskap, Ryanair, er heller ikke i nærheten av det nivået Norse har kommet opp på.

Ryanair hadde ved siste notering 24 amerikanske dollar i tilleggssalg, det vil si 264 norske kroner per passasjer.

Mye av forklaringen på de høye ekstrainntektene hos Norse i forhold til blant annet Norwegian og Ryanair, er at de to lavprisselskapene er inne på kort- og mellomdistansemarkedet i Europa.

Norse, derimot, satser på interkontinentale flyvninger på ofte over 10 timer. Da blir prisen på blant annet bagasje og setevalg ofte høyere. I tillegg er det rett og slett mer tid til å handle.

Billigere enn de store

For lavprisselskapene har ancillary-beregningen vært viktig. Ved å skrelle vekk det som før var inkludert i billettprisen – mat, sete og bagasje – har de fått kjørt netto billettpris til bunns.

Dermed har de kunnet fremstå som billigere enn de såkalte nettverkselskapene, som eksempelvis SAS, Lufthansa og British Airways.

Etter hvert har imidlertid disse selskapene også innført billettkategorier der reisende må betale for sete, mat og bagasje for å komme ned på samme prisnivå som lavpriskonkurrentene.

PS: Samlet sett er det for 2023 anslått at salg av tilleggsprodukter for alle verdens flyselskap beløper seg til 117 milliarder amerikanske dollar.