Flytoget tilbyr seg å halvere billettprisene

Flytoget er innstilt på å halvere billettprisen for å få flere passasjerer som ellers reiser med Vy til Oslo Lufthavn. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det har oppstått en ny dragkamp om Flytoget. Det har fått sjefen for Flytoget til å tilby seg å halvere billettprisen for å finne en løsning på situasjonen.

Bakgrunnen er et utspill fra flere partier på Stortinget som vil oppløse den eksklusive retten flyreisende har til å bruke Flytoget.

Høyre, Frp, SV, Venstre, MDG og Rødt vil åpne flytogene for pendlere i rushtiden inn og ut av Oslo.

Vy-passasjerer må stå igjen

De mener at pendlere skal få tilgang til å reise med togselskapet lokalt for å lette trykket på ofte stappfulle Vy-tog.

Partiene mener at Flytoget ofte har ledig kapasitet, mens man opplever at Vy-passasjerene ofte må stå igjen på perrongen fordi dette selskapets tog er smekkfulle.

Forslaget blir tatt opp i Stortinget 14. november, og ligger an til å få flertall.

Frykter for Flytoget

Flytogets sjef, Ståle Nistov, liker forslaget om å slippe pendlerne til svært dårlig.

Han frykter forsinkelser og redusert kvalitet på flytogtilbudet dersom dette blir resultatet.

Han ser derimot for seg en annen løsning:

Den baserer seg på at det i dag er mange reisende som for lengst har oppdaget at det en halv pris å velge Vy til Oslo Lufthavn i stedet for Flytoget.

Vy-billetten for en voksen koster 124 kroner, mens Flytoget tar 240 kroner for en enkeltreise fra Oslo S til Gardermoen.

Vil halvere prisene

Nistov er ute etter disse Vy-passasjerene:

– Det aller enkleste, som i prinsippet kan gjøres allerede neste uke, er å flytte passasjerer som skal til og fra flyplassen fra Vys tog over til Flytoget, sier han.

Slik mener han det enkelt kan frigjøres 4 000 sitteplasser i morgenrushet og 4 000 seter i ettermiddagsrushet – til sammen 12 000 sitteplasser i døgnet.

– Det kan enkelt gjøres ved at Flytoget får mulighet til å sette ned prisen på billettene til Vy-priser og at det informeres om at reisende til og fra Gardermoen bør velge Flytoget, mener Nistov.

Det betyr at Flytoget-billetten halveres i pris, og blir lik den Vy operer med i dag.

Flytoget vil bidra

Å sette ned prisen betyr også at Flytoget vil gå med underskudd. Det må selskapet i så fall ha aksept for fra eieren – Samferdselsdepartementet.

Han sier at dette er et forslag som har blitt fremmet for Samferdselsdepartementet og Jernbanedirektoratet flere ganger.

Nistov er klar på at Flytoget vil bidra med det selskapet kan for å gi de reisende en bedre togopplevelse.

– Men, hovedgrunnen til at det nå er trangt på Vy sine tog skyldes materiellmangel, ikke en dramatisk økning i togreisende som følge av stengingen av Ring1. Tiltakene som iverksettes må derfor gjenspeile at det er en midlertidig utfordring, sier Nistov.