Det har oppstått en ny dragkamp om Flytoget. Det har fått sjefen for Flytoget til å tilby seg å halvere billettprisen for å finne en løsning på situasjonen.
Bakgrunnen er et utspill fra flere partier på Stortinget som vil oppløse den eksklusive retten flyreisende har til å bruke Flytoget.
Høyre, Frp, SV, Venstre, MDG og Rødt vil åpne flytogene for pendlere i rushtiden inn og ut av Oslo.
Vy-passasjerer må stå igjen
De mener at pendlere skal få tilgang til å reise med togselskapet lokalt for å lette trykket på ofte stappfulle Vy-tog.
Partiene mener at Flytoget ofte har ledig kapasitet, mens man opplever at Vy-passasjerene ofte må stå igjen på perrongen fordi dette selskapets tog er smekkfulle.
Forslaget blir tatt opp i Stortinget 14. november, og ligger an til å få flertall.
Frykter for Flytoget
Flytogets sjef, Ståle Nistov, liker forslaget om å slippe pendlerne til svært dårlig.
Han frykter forsinkelser og redusert kvalitet på flytogtilbudet dersom dette blir resultatet.
Han ser derimot for seg en annen løsning:
Den baserer seg på at det i dag er mange reisende som for lengst har oppdaget at det en halv pris å velge Vy til Oslo Lufthavn i stedet for Flytoget.
Vy-billetten for en voksen koster 124 kroner, mens Flytoget tar 240 kroner for en enkeltreise fra Oslo S til Gardermoen.
Vil halvere prisene
Nistov er ute etter disse Vy-passasjerene:
– Det aller enkleste, som i prinsippet kan gjøres allerede neste uke, er å flytte passasjerer som skal til og fra flyplassen fra Vys tog over til Flytoget, sier han.
Slik mener han det enkelt kan frigjøres 4 000 sitteplasser i morgenrushet og 4 000 seter i ettermiddagsrushet – til sammen 12 000 sitteplasser i døgnet.
– Det kan enkelt gjøres ved at Flytoget får mulighet til å sette ned prisen på billettene til Vy-priser og at det informeres om at reisende til og fra Gardermoen bør velge Flytoget, mener Nistov.
Det betyr at Flytoget-billetten halveres i pris, og blir lik den Vy operer med i dag.
Flytoget vil bidra
Å sette ned prisen betyr også at Flytoget vil gå med underskudd. Det må selskapet i så fall ha aksept for fra eieren – Samferdselsdepartementet.
Han sier at dette er et forslag som har blitt fremmet for Samferdselsdepartementet og Jernbanedirektoratet flere ganger.
Nistov er klar på at Flytoget vil bidra med det selskapet kan for å gi de reisende en bedre togopplevelse.
– Men, hovedgrunnen til at det nå er trangt på Vy sine tog skyldes materiellmangel, ikke en dramatisk økning i togreisende som følge av stengingen av Ring1. Tiltakene som iverksettes må derfor gjenspeile at det er en midlertidig utfordring, sier Nistov.