Det kan se ut som om SAS har klort seg fast i Europa-toppen på en av de viktigste konkurranse-faktorene for et flyselskap.
Det handler om å klare å holde flyene i rute.
Å lande på rutetid er viktig for de fleste reisende, og en kilde til irritasjon når det oppstår forsinkelser. Derfor er punktlighet en viktig konkurransefaktor for flyselskapene.
Svingt seg opp
Nå kan SAS juble nok en gang over sin punktlighet.
I oktober måned var SAS nok en gang det flyselskapet i Europa som hadde flest andel av sine fly i rute.
Dette viser listen over de 10 mest punktlige flyselskap i Europa som det britiske ratingbyrået Cirium har presentert for oktober måned.
SAS var også best i august, mens det var nummer to i september. Så, i oktober har SAS altså svingt seg helt opp i toppen igjen.
Ni av ti fly i rute
SAS troner helt øverst med en punktlighet på 86,6 prosent. Det betyr at ni av ti SAS-fly landet i rute gjennom hele måneden. Selskapet hadde nær 600 avganger daglig gjennom måneden.
Også Norwegian har grunn til å være fornøyd.
Selskapet havner på en fjerdeplass med en punktlighet på 82,6 – åtte av ti fly landet i rute. Norwegian Group hadde 360 avganger per dag.
Norwegian lå lenge alene som skandinavisk selskap på 10 på topp-listen. Men SAS har kommet seg inn på listen de senere månedene, og ligget foran Norwegian gjennom lang tid nå.
De 10 beste i Europa
Slik ser listen over de mest punktlige flyselskapene ut for oktober. Tallet bak flyselskapenes navn er andelen av flyvninger som har landet i rute.
- 1. SAS – 86,6 pst.
- 2. Austrian Airlines – 84,7 pst.
- 3. Finnair – 83,6 pst.
- 4. Norwegian – 82,6 pst.
- 5. Transavia France – 80, 41 pst.
- 6. Brussels Airlines – 80,40 pst.
- 7. Norwegian Air Sweden – 79,8 pst.
- 8. Volotea – 77,8 pst.
- 9. Vueling – 77,5 pst.
- 10. Turkish Airlines – 77,4 pst.
Kilde: Cirium
Slik måles punktlighet
Så må vi føye til at når Cirium måler hvor dyktige flyselskapene er til å overholde rutetiden, anvender selskapet den internasjonalt godkjente standarden for målingen av punktlighet for luftfart.
Da måles andelen av landinger som skjedde innenfor 15 minutter etter rutetid. Lander flyet 14 minutter etter oppsatt rutetid, ansees det likevel at flyet har landet i rute.
Samme målestandard brukes for å måle punktlighet ved avgang.