Det vakte glede i norsk luftfart da regjeringen i forslaget til statsbudsjett for 2025, foreslo å kutte i dagens passasjeravgift for reiser med fly.
Nå kan den gleden vise seg å bli kortvarig.
Budsjettpartner SV går nemlig inn i forhandlinger med regjeringen med et alternativt budsjett, der SVs standpunkt er at regjeringens planlagte kutt blir skrotet.
Partiet vil at avgiftsnivået blir beholdt, og dessuten økt for reiser utenfor Europa. Det vil i så fall gjøre utenlandsreisene dyrere.
Effektivt klimatiltak
SV vil bruke avgiften som et middel for å redusere flytrafikken, og begrunner kravet om å kutte i avgiften slik:
– Å redusere antall flyreiser, særlig utenlandsreiser, er et av de mest effektive klimatiltakene vi kan gjøre i Norge, sier SVs transportpolitiske talsperson Mona Fagerås i SV til flysmart24.
Fagerås gjør det klart at det er fritidsreiser utenfor Norge partiet har ambisjoner om å redusere, ved å beholde og dessuten øke dagens flypassasjeravgift.
Kuttet innen Europa
– Vi må samtidig sørge for at flyavgiften får en rettferdig utforming, hvor distrikter med få alternativer til å fly kan skjermes. Derfor er det utenlandsreiser vi vil beskatte mer enn regjeringen, sier Fagerås.
I sitt forslag til passasjeravgift for neste år har regjeringen foreslått å kutte i avgiften for reiser innen Europa.
Det inkluderer reiser innen Norge.
Betales begge veier
Dagens avgift er på 85 kroner per person for reiser innen Europa, og foreslått kuttet til 60 kroner.
Denne avgiften betales bare én gang hvis man reiser ut av Norge, men begge veier ved innenlandsreiser.
For reiser utenfor Europa er avgiften foreslått prisjustert og økt fra dagens 332 kroner til 342 kroner.
Økt 20 prosent
SV foreslår å øke avgiften for reiser utenfor Europa med 20 prosent, slik at den nye avgiften vil bli på 398 kroner.
– Nordmenn er blant dem som flyr mest i verden. Men det finnes ingen plan for å få oss til å fly mindre. Det fins heller ingen troverdig klimastrategi for luftfarten. Vi er i verdenstoppen på antall flyreiser og skaper enorme utslipp. Samtidig har politikerne gjort svært lite for å få ned flytrafikken. Jeg synes det er for dårlig! Så det er dette vi forsøker å rette på med dette forslaget i vårt alternative budsjett, sier Fagerås.
Første skritt
For luftfarten var regjeringens forslag, som ble lagt frem i oktober, gledelig og kanskje som et første skritt på det myndighetene gjør i Sverige: Der har regjeringen besluttet å kutte avgiften helt fra neste år.
Samtidig frykter flyselskapene i Norge at det foreslåtte kuttet bare blir småpenger, når dagens underskudd på 1,7 milliarder kroner i Avinor skal dekkes opp.
Regjeringen varsler i forslaget til statsbudsjett for 2025 at Avinor skal få øke sine lufthavnavgifter utover den generelle prisstigningen i inntil fem år.
Derfor frykter flyselskapene at regjeringen og Avinor vil sørge for en drastisk økning av lufthavn-avgiftene for å dekke underskuddet. I så fall vil det foreslåtte kuttet i passasjeravgiften raskt bli spist opp.