Det å reise på solferie er normalt forbundet med hygge og avslapping. Men turistene er raske til å reagere negativt, hvis forventningene om konstant sol og varme ikke blir innfridd.
Da kommer klagene.
Dette er et fenomen som feriehusutleieren Holidu har undersøkt, og selskapet har nå laget en liste over de tingene kundene klager mest over.
Plutselige endringer
Undersøkelsen er konsentrert rundt dem som har hatt opphold på Mallorca, og det er kanskje ikke helt uventet at dårlig vær er klageårsak nummer én.
– Selv om øya er kjent for sitt varme og solfylte klima, kan plutselige endringer i værforholdene for eksempel uventet regn, endre planene til turister, innrømmer Holidu.
Som flysmart24 har skrevet tidligere, forsøker turistmyndighetene på Mallorca å få de besøkende til å ikke bare bruke hele ferien på bare sol og strand, men også oppsøke øyas andre turisttilbud. Dette kan være alternative gjøremål når solen ikke skinner fra skyfri himmel hele dagen.
Dette klager turistene over
De fem vanligste klageårsakene etter et ferieopphold på Mallorca er disse, og gjengitt etter turistenes egen rangering:
- Været: Siden Mallorca er en øy, vil den være utsatt for skiftende vær og vind. Været er likevel normalt stabilt godt. Men plutselige skifter kan inntreffe med voldsomme regnbyger. Som regel er regnbygene av kort varighet. Langvarig dårlig vær er ikke vanlig.
- Mangel på kjæledyr-innkvartering: Mange turister ønsker å ha kjæledyrene med seg på ferien. Men dette er ikke like enkelt, fordi mange husutleiere og hoteller ikke aksepterer kjæledyr.
- Parkering: Med økende turisme og en kraftig stigning i bruk av leiebil, kan det lett oppstå problemer med å finne parkeringsplass. Dette er et problem som gjør seg mest gjeldende på de største reisemålene på øya.
- Støy: Dette gjelder spesielt i storbyen Palma. Det er ikke bare tilreisende som klager over støy, også fastboende gjør det. Av den grunn har mange installert lydisolerte vinduer for å holde støyen ute.
- Forholdet mellom pris og kvalitet: Prisene har økt kraftig på øya de senere årene, og derfor er det ikke alltid samsvar mellom det ferien koster og den kvaliteten feriestedet tilbyr. Utelivet på Mallorca har klaget over at turistene bruker mindre penger, slik flysmart24 også har skrevet.
Ifølge den spanske avisen er undersøkelsen basert på svar fra over 800 ferierende i Spania, og over 100 av disse etter opphold på Mallorca. Undersøkelsen er foretatt i begynnelsen av september.
Stort sett er tilbakemeldingene fra leietakere positive etter ferie i Spania. Utleieselskapet oppgir selv selv at 98 prosent av utleierne oppgir at de stort sett får positive anmeldelser.