Europas verste flyselskaper

TAP Air Portugal er det flyselskapet i Europa som hadde dårligst punktlighet i fjor, på en liste over de 30 mest presise. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det å klare å holde flyene i rute har vist seg å bli et svært viktig konkurranse-fortrinn for flyselskapene. Her får du en oversikt over hvilke flyselskap som ikke klarer å holde flyene sine i rute.

De er de verste i klassen i Europa.

Det er det europeiske fellesorgan for flykontroll, Eurocontrol, som nå kan legge frem status for 2024.

Det er god lesning for Widerøe og SAS, men også Norwegian klarer seg godt i dette selskapet.

God punktlighet i Norge

De tre selskapene, med hovedvekten av sin virksomhet i Norge, havner alle på topp 10-listen for fjoråret.

Widerøe hadde 86 prosent av flyene i rute, SAS hadde 83 prosent, mens Norwegian hadde 79 prosent.

Aller best punktlighet hadde det Iberia-eide regionselskapet Air Nostrum, som hadde 86 prosent av sine flyvninger i rute ved ankomst.

Her er det mye verre

Men det står slett ikke så bra til i den andre enden av Eurocontrols oversikt.

Her samler bunnsjiktet seg. Det dreier seg om selskaper som både er godt kjent med ruter i det norske markedet, og som er sentrale aktører i europeisk luftfart.

Verst ut på Eurocontrols liste kommer det nasjonale flyselskapet i Portugal, TAP Air Portugal. Dette selskapet hadde fire av ti flyvninger forsinket i løpet av fjoråret.

Har slitt lenge

At nettopp dette selskapet havner på bunnen, kommer neppe overraskende på de som kjenner luftfarten. TAP har slitt med punktligheten over svært lang tid, og fått et dårlig rykte på grunn av dette.

Eurocontrols liste består av 30 selskaper. Tallet bak selskapsnavnet er andelen av flyvninger som landet i rute.

De 10 selskapene på bunnen er disse, og som vi i denne sammenheng kan omtale som «de verste i Europa»:

De 10 på bunnen

  • 21. Lufthansa Airlines, Tyskland – 71 prosent i rute.
  • 22. Pegasus Airlines, Tyrkia – 71 prosent i rute.
  • 23. British Airways Group, Storbritannia – 71 prosent i rute.
  • 24. Swiss Group, Sveits – 70 prosent i rute.
  • 25. Eurowings Group, Tyskland – 70 prosent i rute.
  • 26. Ryanair Group, Irland – 69 prosent i rute.
  • 27. EasyJet Group, Storbritannia – 69 prosent i rute.
  • 28. TUI Group, Tyskland – 67 prosent i rute.
  • 29. Sun Express, Tyrkia – 67 prosent i rute.
  • 30. TAP Air Portugal, Portugal – 64 prosent rute.

Kilde: Euroconrtrol

Slik måles punktlighet

Så må vi føye til at når Eurocontrol måler hvor dyktige flyselskapene er til å overholde rutetiden, anvender selskapet den internasjonalt godkjente standarden for målingen av punktlighet for luftfart

Da måles andelen av landinger som skjedde innenfor 15 minutter etter rutetid. Lander flyet inntil 14 minutter og 59 sekunder etter oppsatt rutetid, ansees det likevel at flyet har landet i rute.

Samme målestandard brukes for å måle punktlighet ved avgang.