Frekke kunder blir straffet – uten å være klar over det selv

Passasjerer som viser uønsket oppførsel om bord på flyet kan bli straffet av kabinpersonalet uten at de selv skjønner det. Illustrasjonsbilde: Shutterstock

Hvis du får et rom mot bakgården på hotellet eller blir tildelt en av de dårligste setene på flyet, kan det ha en helt bestemt årsak.

Det er ikke alle hotellgjester eller flypassasjerer som klarer å holde seg i skinnet, når det oppstår endringer på flyreisen. Eller at hotellansatte ikke står på pinne for deg når du kommer til hotellet.

Misnøyen kan få det til å koke over for mange, som lar sinnet gå ut over dem som jobber med flyavgangen eller i resepsjonen på hotellet.

Kan bli straffet

Det kan være veldig dumt. Fenomenet omtales av ulike medier, blant annet på en blogg for flyreisende, Your Mileag May Vary.

Frekke passasjerer eller hotellgjester kan blir straffet for sin oppførsel, og det uten at de er klar over det selv.

De ansatte har nemlig mye makt og flere muligheter for å «ta igjen», og påvirke flytur eller hotellopphold for deres uforskammede kunder.

Bedt om å vente

På hotellet kan man bli bedt om å vente til innsjekkingsfristen er nådd, selv om rommet kan bli ledig før dette tidspunktet.

En tidligere hotelleier har fortalt at «gjester som er uhøflige, fulle eller bare motbydelige, kan bli bedt om å vente.» Det selv om alt er klart og gjestene kunne ha fått tilgang til rommet straks.

En annen variant er at resepsjonisten kan også «ta igjen» ved å tildele uhøflige gjester et av de dårlige rommene på hotellet.

Bakerst i flyet

Det kan være rom i nærheten av heisen, rom som ligger i nærheten av ismaskinen, rom med utsikt over søppel-containeren eller rom som man vet har et støyende klimaanlegg.

De som viser en uakseptabel oppførsel i forbindelse med en flytur, setter også dem selv i en mer utsatt posisjon enn nødvendig ved sin opptreden, har flysmart24 tidligere fortalt:

Hvis en passasjer som slår seg vrang i innsjekkingen ikke har betalt for en bestemt seteplassering, kan personalet svare med å sende vedkommende bakerst i flyet. Gjerne til et midtsete – selv om det kan være bedre plasser tilgengelig.

Besetningen overser deg

Er man uforskammet om bord, kan besetningen bevisst overse deg når du ønsker service.

En annen metode ansatte bruker er å «glemme» å komme tilbake til deg med varen du ønsker, hvis den ikke fins i salgsvognen.