Har hemmelige koder som avslører passasjerene

De kabinansatte har egne koder som de bruker for å omtale spesielle passasjerer. De er ikke bare positive, avslører tidligere flyansatt. Illustrasjonsfoto: Shutterstock

I mange yrker er bruk av forkortelser i fagterminologien blitt stadig mer vanlig. Så også innen luftfarten, og der har bruken av forkortelser en helt spesiell og bestemt hensikt.

Den tidligere flyansatte i flyselskapet Emirates, Jay Robert, står bak nettverket Fly Guy’s Cabin Crew Lounge.

Han forteller til nettutgaven av den britiske avisen Daily Mail om kodespråket de kabinansatte bruker for å kommunisere seg imellom, og som ikke er beregnet for ørene til de reisende.

Flysmart24 har kontaktet representanter for de flyansattes organisasjoner i Norge for å høre om dette er noe som er kjent også innen luftfarten i Europa.

Martinus Røkkum er leder for SAS Norge Kabinforening, og sier til flysmart24 at han er sikker på at ingen i Norge bruker slike koder.

Avslører

Ifølge Emirates-kilden skjer bruken av koder helst på langturer, der de ansatte har lengre pauser og der de har tid tid til å snakke litt sammen.

Overfor avisen avslører han den egentlige betydningen kodene har, og som blant annet brukes for å omtale og karakterisere ulike passasjerer om bord.

Med kodebruken kan de være sikre på at kollegene forstår nøyaktig hva man mener, samtidig som dette er informasjon som forblir internt mellom de ansatte.

Ikke det du tror

Så hvilke koder kan han fortelle om?

Vi starter med VIP, som normalt betyr «veldig viktig person – very important person.» Men ikke i denne sammenhengen.

Denne koden gir deg ingen høy status, for her betyr det «veldig irriterende person – very irritating person.»

Det fins verre eksempler. For koden PIA betyr «Pain in the a..», altså en meget nedsettende betegnelse om en passasjer som er svært lite likt blant besetningen.

Liker godt

Heldigvis fins det koder med mer positiv betydning også. BOB brukes om passasjerer som de kabinansatte liker veldig godt, og betyr «best om bord – best on board.»

Høydepunktet, forteller Robert til avisen, er ABP – som står for Able Bodied Passenger.

Det er en kode som brukes blant ansatte for å identifisere en eller flere blant passasjerene de synes er attraktive.

Koden er også offisiell, følge Robert. Den brukes om en passasjer som mannskapet ser seg ut og som kan være den de henvender seg til for å hjelpe i nødsituasjoner.

Kan hjelpe til

Det er mindre kjent at en av hensiktene med å ha kabinansatte til å ønske velkommen om bord, ikke bare er for å være hyggelig.

Røkkum i SAS sier at det eneste som er relevant er at kabinansatte merker seg passasjerer som kan hjelpe oss i en nødsituasjon, såkalt able bodied passenger.

– Dette gjør vi på hver tur, for skulle det oppstå en nødsituasjon må vi handle raskt. Vi informerer ellers hverandre om sykdomstilfeller og om noen har drukket for mye alkohol slik at de ikke får mer servering, eller nyter medbragt alkohol, sier han.