Frykter mange kanselleringer – tilbud om å endre reiser

Det er ventet kaos i flytrafikken i Finland torsdag og fredag som følge av politisk streik. Reisende blir tilbudt å endre sine flyvninger for å unngå å bli rammet. Foto: Knut-Erik Mikalsen

De som har billetter via Helsingfors lufthavn de nærmeste dagene risikerer å bli rammet av en omfattende streik i Finland. Finnair varsler kanselleringer.

Streiken er ikke rettet mot Finnair. Det dreier seg om en politisk streik i landet som flere fagforeninger står bak og som også vil ramme luftfarten hardt.

Den skal vare i 48 timer, og gjelder torsdag 1. og fredag 2. februar. Bare hos Finnair vil den ramme 60 000 kunder disse dagene.

Kan endre reisene

Mange nordmenn bruker Helsingfors som transferflyplass for reiser til og fra Asia. Spesielt mange av disse bruker Finnair på ferieturer til populære Thailand.

Finnair har rykket ut med informasjon om den aktuelle situasjonen. Der opplyses det at selskapet ennå ikke har startet prosessen med å kansellere flyvninger.

– Dette vil først skje når virkningene av streiken på Finnairs trafikk har blitt tydeligere, heter det.

For å hindre reisende i å bli rammet, har man åpnet for at de det gjelder skal kunne endre sine reiseplaner for å unngå å bli berørt.

Kan gjøre endringer

Finnair tilbyr kundene muligheten til å endre reisen til en annen Finnair-flyvning, slik at flyvningen ikke faller på streikedager.

– Kunder som har en bestilling mellom 31. januar og 3. februar kan velge å reise tidligere eller utsette reisen slik at reisedatoen er senest 15. mars 2024, heter det i meldingen.

Hvis kundens billettype tillater endringer, kan vedkommende bytte reisedatoer på Finnairs nettsider.

Omruting

Hvis kundens billettype ikke tillater endringer, kan flytting av reisedatoen gjøres ved å kontakte reisebyrået der man bestilte billetten eller hos Finnairs kundeservice.

Hvis kunden ikke har endret flydatoen og flyvningen må kanselleres, tilbyr Finnair kundene å bli omrutet til sitt reisemål.

– Vi tar sikte på å omdirigere kunder til flyvninger enten før eller etter streiken. Vi kommuniserer direkte til kundene om endringer i flyvningene deres så snart flykanselleringer er gjort, sier Jari Paajanen som er visepresident for operasjonene hos Finnair.