Det skjer noe grunnleggende med turistmarkedet på Europas mest populære ferieøy. Prisene har de senere årene føket til himmels.
Så dyrt har det blitt at selv ikke de rike lenger har råd til å kjøpe seg feriehus der. Og disse velger i stedet å sikre seg sine ferieboliger på fastlandet i Spania.
Der er prisnivået mye mer behagelig, skriver den spanske avisen Ultima Hora.
Har måttet stenge
Selv eiendomsmeglerne protesterer mot utviklingen. Presidenten for Balearic National and International Real Estate Association, Hans Lenz, slår alarm om prisutviklingen på den populære ferieøya.
Som flysmart24 har skrevet en rekke ganger har det vært reist kritikk mot det økende prisnivået på øya både for opphold og det å benytte seg av mattilbudene ute.
Det har ført til krise for mange restauranter som har måttet stenge. Turistene spise før ute hver eneste dag.
Kutter utgifter
Nå spiser de ute bare i helgene, og lager seg ellers mat i leilighetene sine.
Årsaken til dette har vært at reisen til Mallorca har blitt så mye dyrere at mange rett og slett må spare inn på andre utgifter, og da har de fravalgt restaurantbsøkene.
Nå viser det seg altså at dyrtiden på Mallorca stikker mye dypere enn som så.
Tallene er avslørende
Eiendomsmeglere advarer mot at øyas boligmarked har blitt så dyrt at selv velstående kjøpere rygger og begynner å se mot fastlandet i stedet.
Omsetningstallene er ikke til å ta feil av:
I følge en rapport fra Spanias største sparebank, Caixabank, har antall eiendomskjøp av utlendinger på Mallorca bare økt med to prosent siden 2019.
Derimot har destinasjoner som Malaga og Alicante sett en økning på over 30 prosent i samme periode.
Har ikke råd
– Vi må bygge hus for menneskene som bor og jobber her. Det er ikke behov for flere luksusboliger, sier Heinz.
De galopperende boligprisene er kanskje ikke verst for de rike.
Men økningen i det generelle prisnivået på hus, gjør det enda mer uoppnåelig for den lokale befolkningen å finansiere kjøp av eget hus, skriver avisen.
At prisene har økt på Mallorca, er et resultat av en bevisst politikk fra øyas turistmyndigheter.
De senere årene har strategien vært å kvitte seg med bildet av øya som et masseturist-mål.
Ute etter de «rike»
De har bevisst gått etter de mer bemidlede delene av turistmarkedet.
Sjefen for en av Spanias ledende hotellgrupper, Antonio Catalán, avslørte tankegangen da han formulerte seg slik under en presentasjon av planer om et nytt luksushotell i Palma:
– Jeg tror som forretningsmann at hvis gjester ikke kan betale prisen jeg har satt for et produkt, bør de ikke komme, sa han til den spanske avisen.
Interessert i flere reise- og flynyheter? Her finner du mange flere: flysmart24.no